onsdag 1 januari 2020

Boktolva 2020


Jo, jag är väl medveten om att jag håller på att ta mig vatten över huvudet med mina utmaningar och teman, men jag tycker att det är så kul, och de hjälper mig att få en riktning på mitt läsande.

Boktolvan har gjorts av många bloggare under flera år och den lär utgå från Enligt O. Jag har funderat på den tidigare under åren, men nu var det väl Monika jag fick inspiration från. Titta gärna på hennes.

Temat i min tolva är Världslitteratur och alla böcker utom en står i hyllan och väntar och passar därmed väl in i Vad huset förmår. Jag ser den här utmaningen som överkurs. Går det så går det.

Tillägg: Jag inser nu att jag inte riktigt följt "reglerna" för boktolvan. Det ska vara författare man inte läst förut. Gah! Fyra av dessa har jag läst (al-Koni, Ben Jelloun, Kincaid och Condé). De är nu utbytta.

Allt går sönder - Chinua Achebe (Nigeria)

Vända hem - Yaa Gyasi (Gahna/USA)

Litet land - Gaël Faye (Burundi/Frankrike)

Sommarsquash tokolosh - Rachel Zadok (Sydafrika)

Frankenstein i Bagdad - Ahmed Saadawi (Irak)

Ingenstans i min fars hus - Assia Djebar (Algeriet)

Tre starka kvinnor - Marie NDiaye (Senegal/Frankrike)

Under frangipaniträdet - Mia Couto (Moçambique)

Coconut - Kopano Matlwa (Sydafrika)

Jag är Adua - Igiaba Scego (Somalia/Italien)

En dag ska jag skriva om den här platsen - Binyavanga Wainaina (Kenya)

Länkar - Nuruddin Farah (Somalia)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...