onsdag 1 december 2021

Kulturfrågan - vecka 48

 

Veckans kulturfråga utgår från Enligt O

Vilken person eller vilken händelse som var först vill du lyfta fram?

Oj, det här var en svår fråga. Eftersom jag jobbar inom vården var det framförallt personer inom detta område jag kom att tänka på. Helst hade jag velat skriva även om Eva Kosek, som är en föregångare när det gäller forskning om fibromyalgi och annan nociplastisk smärta och Denis Mukwege som lyft fram det sexuella våld som begås mot kvinnor under krig och som har startat Panzisjukhuset, där drabbade kvinnor får hjälp. Men nu är jag T R Ö T T och måste sova och nöjer mig därmed med...


Florence Nightingale - som ung och gammal. Kan väl på många sätt ses som skaparen av den moderna sjukvården och sjuksköterskeyrket. Hon dokumenterade det hon gjorde och arbetade evidensbaserat. Var därtill matematiskt och statistiskt kunnig och kunde påvisa effekterna av sina insatser. Lyssna gärna på programmet nedan.


3 kommentarer:

  1. ja, FN var fantastisk!. har läst Åsa Mobergs bok Hon var ingen Florence Nightingale om henne. hon styrde och ställde även ifrån sjukbädden

    SvaraRadera
  2. Florence Nightingale förändrade och förändrade världen.

    SvaraRadera
  3. Ett riktigt bra avsnitt av P3 Historia! Lärde mig massor.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...