tisdag 19 maj 2020

Tisdagstrion - Norden runt


Tisdagstrion utgår från Ugglan & Boken och denna vecka är temat Norden runt.



Babian, av danska Naja Marie Aidt, tilldelades Nordiska rådets litteraturpris 2008. En samling mörka, ganska obehagliga berättelser. Riktigt bra.



Maria Tapaninen är finska, men bosatt i Sverige. Vid lärkvatten är en underbar liten bok, drömsk, vacker, magisk...

Vid en grumlig sjö, i en ålderdomlig by i Karelen bor de sju systrarna. De lever i symbios med naturen och umgås med döda själar och kvarblivna ryssar i en kollektiv och drömlik värld.



Vinternoveller av norska Ingvild H Rishøi. Om utsatta människor - och hur stor skillnad en utsträckt hand kan göra för den som har det svårt. Välförtjänt omtalad och prisad.


15 kommentarer:

  1. Vinternoveller tyckte jag om, blir nyfiken på de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att du skulle kunna tycka om dem.

      Radera
  2. Du har alltid så intressant tips! :)

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Alla tre verkar intressanta. Vinternoveller finns i min läslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinternoveller är väldigt bra - och de andra också.

      Radera
  5. Tre helt okända böcker för mig. Spännande 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinternoveller och Babian skulle du nog kunna gilla

      Radera
  6. Helt okända böcker, otroligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så väldigt många :)

      Radera
  7. Babian blir jag nyfiken på, och Vinternoveller har jag tänkt läsa. Vid lärkvatten lockar mig också, så många bra tips här :-)

    SvaraRadera
  8. Vinternoveller kommer att få följa med mig hem vid nästa biblioteksbesök, tack så mycket för tips! :)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...