lördag 22 juni 2019

6 klassiker på 6 månader - del 4


Klar!

Självklart hänger jag på när Vargnatt kör 6 klassiker på 6 månader - del 4. Här är mina val:

Öster om Eden - John Steinbeck

Farväl till vapnen - Ernest Hemingway (Fast det blev på engelska, A Farewell to Arms)

Ulysses - James Joyce

Ivanhoe - Sir Walter Scott

Tsarens kurir - Jules Verne

Pesten - Albert Camus

Jag hade för avsikt att välja Borta med vinden, men nu har jag vänt upp och ner på min bokhylla utan att hitta den. Gah! Vart tar mina böcker vägen? Nu är det tre som är spårlöst borta. Jäkligt frustrerande.


Jag är ju väldigt förtjust i Steinbeck, så varför inte ta sig an denna? Vredens druvor ingick i del 3. Kommer att lyssna på den.



Eftersom jag tyckte mycket om Klockan klämtar för dig, som även den ingick i del 3, så fortsätter jag med denna. Det blir ljudbok i det här fallet också.



Jo jo, friskt vågat! 37 timmar ligger den på, men har jag klarat Pickwickklubben så! Den låg på 41 och var inte särdeles lättläst (-lyssnad) - till skillnad från det andra jag läst av Dickens. Men jag lär ju inte hinna så särdeles mycket annat den månaden.



Och så något mer lättsmält - tror jag i alla fall. Jag kanske lurar mig på grund av filmen. Ivanhoe skrevs 1820 (eh... sade jag lättsmält?). Jag har den som bok, men den finns även på Storytel. Vi får se om jag får till det med läsningen eller om jag lyssnar.



Jules Verne är ju kul, så jag väljer Tsarens kurir. Den finns inte på Storytel, inte som ljudbok, så det blir till att läsa.



Jag har faktiskt inte läst Camus. Det måste det bli ändring på! Jag börjar med Pesten, dels för att jag tror att den är bra, dels för att den finns på Storytel :)


Lite taskig spridning här, inser jag. Bara manliga författare och 2/3 är anglosaxiskt, 1/3 franskt. Men är det inte så att de böcker vi i väst benämner 'klassiker' företrädesvis är skrivna på engelska - kanske lite franska och tyska också? Jo, vi har ju våra egna, de svenska, också förstås. Men i övrigt?

Vilken jag börjar med återstår att se. Det blir inte Ulysses i alla fall. Det får bli när jag pendlar igen.

3 kommentarer:

  1. Din lista känns aningen mer ambitiös än min! Du har verkligen tunga klassiker att läsa/lyssna på! Hoppas du kommer tycka om dem! :)

    SvaraRadera
  2. Nja, ambitiös vet jag inte. De första två är ju rätt långa, men inte svåra - räknar jag inte med i alla fall. Det är väl bara Ulysses som är lite ambitiös kanske, ha ha!

    SvaraRadera
  3. Där finns det några som jag vill läsa. Trevligt!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...