söndag 9 september 2018

6 klassiker på 6 månader - del 2.


Eftersom sommaren blev som den blev har jag inte hållit mig uppdaterad i bokbloggsvärlden och missade därför att Vargnatts utmaning 6 böcker på 6 månader fått en del 2. Naturligtvis måste jag hänga på, fast jag är sent ute, för det är ju så kul med utmaningar. Och rätt kul att klämma klassiker.

I juli lyssnade jag på Rid i natt, så den får ingå i utmaningen. De två klassiker jag läste i augusti är redan avprickade i min egen utmaning Förkovran, så det får bli så att jag ligger en bok efter och klämmer två en månad. TILLÄGG: Äsch, jag inser nu att jag läste Rid i natt redan i maj(!) Ingen ordning alls på tant. Jag får göra en Umleitung här. Rid i natt byts mot Din stund på jorden som jag lyssnade på i augusti - garanterat i augusti.

Här är mina val. Jag har fått fokusera på att de ska finnas på Storytel eftersom jag har kommit av mig med den vanliga läsningen och inte vågar lova något. Hundra år av ensamhet kommer jag dock få läsa på vanligt sätt, men det ska nog ordna sig, för García Márquez brukar ju inte vara svårtillgänglig. EDIT: Hundra år av ensamhet ingår även den i läsutmaningen Förkovran. Ack! Denna vimsiga hjärna (gärna skrev jag först, det säger väl allt). Jag får byta ut den till Mrs Dalloway av Virginia Woolf.

Din stund på jorden - Wilhelm Moberg

Mrs Dalloway - Virginia Woolf

Markurells i Wadköping - Hjalmar Bergman

Thérèse Raquin - Émile Zola

Den unge Werthers lidanden - Johann Wolfgang von Goethe

Brott och straff - Fjodor Dostojevskij


Bild: Henri Bouchet-Doumenq

2 kommentarer:

  1. Det ska bli väldigt spännande att höra vad du tycker om Thérèse Raquin, jag har läst den i skolan och tyckte inte alls om den!

    SvaraRadera
  2. Nä, jag befarar att den inte kommer att vara någon höjdare, men vi får se.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...