onsdag 1 januari 2020

Kaosutmaningen 2020


I år är det Mia som tar över stafettpinnen och har knåpat ihop en lista. Jag kommer inte att ha lika lätt med årets lista, inser jag när jag läser igenom punkterna, men 20 ska jag väl i alla fall lyckas att få ihop.

(Varför min kaosbild blir liten med svart bakgrund, när samtliga jag försökt kopiera från har en stor bild med vit bakgrund, förstår jag då rakt inte; men nu orkar jag inte försöka fixa till den längre)

Kaosutmaningen 2020 går ut på att mellan 1 januari och 31 december 2020 pricka in minst 20 av de 40 punkterna. Varje bok får bara förekomma en gång på listan.

31/40 Klar 11/4 (men jag fortsätter väl att bocka av under året)

  1. Läs en bok med vitt omslag
  2. Läs en bok som är en spökhistoria
  3. Läs en bok vars författare är från Indien Längtans latituder - Swarup Shubhangi
  4. Läs en bok vars författare är från England. Romeo och Julia - William Shakespeare
  5. Läs en bok vars författare är från USA Winterdance - Gary Poulsen
  6. Läs en bok som skriven av en pseudonym Hennes nya namn - Elena Ferrante
  7. Läs en bok som publicerades det året du föddes.
  8. Läs en bok vars huvudperson är HBTQThe Song of Achilles - Madeline Miller
  9. Läs en bok vars handling baserats på verkliga händelser. Rosen på Tistelön - Emilie Flygare-Carlén
10. Läs en bok som utspelar sig på sommaren. En dag till skänks - Anna Gavalda
11. Läs en bok med en blomma på omslaget. Rosor skador - Jenny Tunedal (en vildros)
12. Läs en bok som har en färg i titeln. Blå - Maja Lunde
13. Läs en bok som utspelar sig i det landskap du bor.
14. Läs en lånad bok. (ej biblioteksbok) Kort brev till långt farväl - Peter Handke
15. Läs en bok/författare från Östeuropa/Sydeuropa Is - Vladimir Sorokin
16. Läs en bok/författare från SydamerikaNio nätter - Bernardo Carvalho
17. Läs en novell Fölungen - Michail Sjolochov
18. Läs en debutbok utgiven 2020 Jag ser allt du gör - Annika Norlin
19. Läs en bok med en katt på omslaget.
20. Läs en bok som har ett efternamn i titeln. Frankenstein i Bagdad - Ahmed Saadawi
21. Läs en bok som du har fått i julklapp.
22. Läs en bok vars författare är eller har varit politiker.
23. Läs en bok med kvinnlig huvudperson. Kautokeino, en blodig kniv - Lars Pettersson
24. Läs en bok där en stor del av handlingen inte utspelar sig på jorden.
25. Läs en bok som djur/magiskt väsen ingår i handlingen i. Min vän Charlotte - E B White
26. Läs en klassiker Lysande utsikter - Charles Dickens
27. Läs en påskekrim En ficka full med råg - Agatha Christie
28. Läs en bok av din favoritförfattare Norrlands akvavit - Torgny Lindgren
29. Läs en bok av en författare du inte har läst av tidigare Klätterbaronen - Italo Calvino
30. Läs en bok någon rekommenderat till dig
31. Läs en bok du endast lyssnar på Havsboken - Morten A. Strøksnes
32. Läs ett seriealbum/grafisk roman/bildroman (eller vad man ska kalla denna sort av bok) Supernova (Amulett del 8) Kazu Kabuishi
33. Läs en fackbok Klubben - Matilda Gustavsson
34. Läs en bok som filmatiserats Barnen från Frostmofjället - Laura Fitinghoff
35. Läs en bok vars omslag i huvudsak är gult Löparna - Olga Tokarzcuk
36. Läs en bok med miljötema The Moth Snowstorm - Michael McCarthy
37. Läs en bok med en karaktär med samma yrke som du - eller ditt drömyrke Boken om San Michele - Axel Munthe (läkare, som jag)
38. Läs en YA-bok The Hate U Give - Angie Thomas
39. Läs en barnbok utgiven i år Den falska rosen - Jakob Wegelius
40. Läs en bok som innehåller ett verb i titeln Styr din plog över de dödas ben - Olga Tokarzcuk


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...