lördag 1 januari 2022

Ryska noveller


Jag är väldigt förtjust i de gamla ryssarna och satsar på att läsa en novell från den ryska guldåldern varje månad under 2022. Jag kommer att lista dem nedan i den takt jag läser.

  Snöstorm - Michail Bulgakov

(Ja det här sket sig redan andra månaden. Storytel har tagit bort hela Modernistas serie med noveller. Enstaka finns från andra förlag, sedan är det novellsamlingar som gäller; men jag ville ju blanda och läsa olika författare. Jag får se hur jag löser det).

  Källarvåningen - Isaak Babel
  Den broderade handduken - Michail Bulgakov
  Ett bakvänt dop - Michail Bulgakov
  Stålstrupen - Michail Bulgakov
  Egyptiskt mörker - Michail Bulgakov
  Stjärnkaskader - Michail Bulgakov
  Det försvunna ögat - Michail Bulgakov
  Morfin - Michail Bulgakov
  Mördaren - Michail Bulgakov
  En psalm - Michail Bulgakov 
  Tjänstemannens död - Anton Tjechov
  Ostronen - Anton Tjechov
  Kameleonten - Anton Tjechov
  Jägarn - Anton Tjechov

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...