onsdag 1 januari 2020

Litteraturpristolvan 2020


Jag har nu slutligen bestämt mig - efter mycket velande - för att hänga med Ugglan & Boken i utmaningen Litteraturpristolvan, detta efter att ha försäkrat mig om att jag kan hitta intressanta böcker ur alla priskategorierna som ljudböcker. Det är framförallt den vanliga läsningen som kan bli svår för mig att hinna med; ljudböcker får jag lättare in i min vardag.

Jag hoppas att jag under året hinner läsa åtminstone en vinnare av respektive pris, ny eller gammal. Vinnare i fem av priskategorierna ingår redan i min egen utmaning Förkovran, men jag tänker inte räkna med dem här. Jag lägger in titlarna allt eftersom jag läser.

7/5 Tjihoo! Det här gick ju bättre än väntat. Jag har nu läst en pristagare av respektive litteraturpris, men jag fortsätter att fylla på.

  • ALMA-priset
      Jacqueline Woodson (2018) Brun flicka drömmer
     
    Guus Kuijer (2012) De svarta stenarna
  • Augustpriset
     Mördarens apa - Jakob Wegelius (Barn- och ungdomslitteratur, 2014)
     Svälten : Hungeråren som formade Sverige - Magnus Västerbro
      (Facklitteratur, 2018)
     Allt jag inte minns - Jonas Hassen Khemiri (Skönlitteratur, 2015)
     Herrarna satte oss hit - Elin Anna Labba (Facklitteratur, 2020)
  • Bookerpriset (Man Booker Prize for Fiction)
     The Sea av John Banville (2005)
     Girl, Woman, Other av Bernadine Evaristo (2019)
  • Borås tidnings debutantpris
     Finna sig av Agnes Lidbeck (2018)
  • Internationella Bookerpriset (Man Booker International Prize)
     Ismail Kadare (2005) Krönika i sten 
     Chinua Achebe (2007) Things Fall Apart 
  • Nobelpriset i litteratur
     Främlingen av Albert Camus (1957)
     Lilla smycket - Patrick Modiano (2014)
  • Nordiska rådets litteraturpris
     Babian - Naja Marie Aidt (2008)
  • Pulitzerpriset för skönlitteratur (USA)
      Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr (2015)
      Nickelpojkarna av Colson Whitehead (2020)
  • Svenska deckarakademins pris (bästa svenska kriminalroman, bästa till svenska översatta kriminalroman eller debutpriset)
     Kautokeino : en blodig kniv av Lars Pettersson (debutpriset 2012)
  • Sveriges Radios romanpris
     Montecore: en unik tiger av Jonas Hassen Khemiri (2007)
  • Women's Prize for Fiction
     The Song of Achilles av Madeline Miller (2012)
      An American Marriage av Tayari Jones (2019)
  • Årets bok (Bonniers bokklubbar)
      Glöm mig av Alex Schulman (2017)

2 kommentarer:

  1. Så kul att se vilka böcker du valt! Nu har jag bara Booker-priset kvar, så är också snart i mål.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...