torsdag 30 december 2021

Kaosutmaningen 2022

 

På allmän begäran - nå, önskemål från Robert i alla fall - tar jag mig an och släpper härmed KAOS-utmaningen 2022. För att ro utmaningen i land ska du mellan 1/1 och 31/12 pricka av 20 av nedanstående 40 punkter. Varje enskild bok får endast förekomma en gång. Vill du vara med så skriv en kommentar, så länkar jag. På så sätt kan vi lätt gå in till varandra och få tips.

32/40  Klar 8/5, men jag fortsätter väl att pricka av.

  1. Läs en novellsamling  Lyssnerskan - Tove Jansson
  2. Läs en diktsamling  En röst i dimman - Kaneko Tōta
  3. Läs ett drama  Köpmannen i Venedig - William Shakespeare
  4. Läs en hyllvärmare  Stundande natten - Carl-Henning Wijkmark
  5. Läs en klassiker  En färd i det inre av landet - Bashō
  6. Läs en bok ursprungligen skriven på arabiska
  7. Läs en bok från något av våra nordiska grannländer  Fågeltämjaren - Karin Erlandsson
  8. Läs en bok av en irländsk författare A Ghost in the Throat - Doireann Ní Ghríofa
  9. Läs en bok på ett annat språk än svenska eller engelska
  10. Läs en bok med i huvudsak rött omslag Strindbergs lilla röda - Alexandra Borg & Nina Ulmaja
  11. Läs en tegelsten (>500 sidor) Drakarnas dans - George R R Martin 
  12. Läs en bok vars titel börjar på T Trollkarlen från övärlden - Ursula Le Guin
  13. Läs en bok vars titel består av sex ord En vår av is och eld - Sirpa Kähkönen
  14. Läs en bok med en veckodag i titeln
  15. Läs en bok med något ur växtriket i titeln Mosippan - Elsie Johansson
  16. Läs en bok med en fågel på omslaget Chouette - Claire Oshetsky
  17. Läs en bok med ett av de fyra elementen på omslaget Prins - Ib Michael
  18. Läs en bok om en resa/resor Kärlek i Europa - Birgitta Stenberg
  19. Läs en bok som handlar om trafficking/prostitution
  20. Läs en fantasybok Naondel - Maria Turtschaninoff
  21. Läs en Cli-fi-bok eller annan med miljötema Silent Spring - Rachel Carson
  22. Läs en bok med ett eller flera djur som huvudkaraktär (-er)
  23. Läs en bok som utspelar sig i Skåne
  24. Läs en biografi Det står ett rum här och väntar på dig - Ingrid Carlberg
  25. Läs en bok av en svensk med invandrarbakgrund Åttonde landet - Jila Mossaed
  26. Läs en BLM-bok (Black Lives Matter, svart författare)  Kindred - Octavia E Butler
  27. Läs en fackbok Underland - Robert Macfarlane
  28. Läs en snackis Detaljerna - Ia Genberg
  29. Läs en bok som gavs ut före 1922 The Woman in White - Wilkie Collins (1859)
  30. Läs en bok utanför din comfort zone Skräcken på Wakenhyrst (fast den var ju inte läskig)
  31. Läs en bok med HBTQI-tema Himlabrand - Moa Backe Åstot
  32. Läs en bok av en författare med samma initialer som du
  33. Läs en bok du älskade som barn Trollvinter - Tove Jansson
  34. Läs en bok som publicerades 2001 Nancy - Elsie Johansson
  35. Läs en bok som nominerats till Augustpriset  Den svarta månens år - Ellen Mattson
  36. Läs en Nobelpristagare  Älskade - Toni Morrison
  37. Läs en debutbok  Sly - Sara Strömberg
  38. Läs en bok som belönats med Bookerpriset
  39. Lyssna på en radioföljetong/radionovell  Här har du ditt liv - Eyvind Johnson
  40. Läs en bok du har haft på läslistan lääänge (hur länge?) Glaskupan - Sylvia Plath (typ 40 år)
DELTAGARE
Gabriella (har ingen blogg)
Skrivprocess
Kajsa Johannesson 

38 kommentarer:

  1. Vad kul att du fixar en kaosutmaning för 2022. Givetvis hänger jag på!

    SvaraRadera
  2. Jag hänger också på :)

    https://mittlivsommiimz.wordpress.com/utmaningar/kaosutmaning-2022/

    SvaraRadera
  3. Jag tänker att jag försöker hänga på!https://frokenchristina.blogspot.com/2022/01/lite-sa-har-efter-men-visst-ska-jag-val.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska, du är så välkommen!

      Radera
  4. Hej! Kul att det blev en ny lista i år. Jag hakar än en gång på Kaosutmaningen och är länken till mitt inlägg:
    http://bokstunder.blogspot.com/2022/01/kaosutmaningen-2022.html
    Mvh Bokstunder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, välkommen! Jag lägger till dig i listan.

      Radera
  5. Jättekul med ny Kaosutmaning! Jag har ingen blogg men hänger på ändå för att det är roligt. :)

    SvaraRadera
  6. Jag har haft ett lite tufft slut på förra året och start på detta året, så jag har inte hunnit kolla om det var någon som skulle hålla i Kaos-utmaningen i år, så jag är så glad då jag fick tips av en kompis att du har tagit upp tråden. Och såklart måste jag ju haka på och ska nu kolla in och se vad jag ska försöka läsa för böcker som passar in på punkterna i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min länk till Kaosutmaningen på min blogg
      https://mittbokintresse.blogspot.com/p/kaosutmaningen-2022.html

      Radera
    2. Jättekul att du hänger på, välkommen!

      Radera
  7. nu är det rattat, ska försöka så gott jag kan...
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2022/01/kaosutmaningen-2022.html

    SvaraRadera
  8. Efter moget övervägande kommer jag att försöka mig på Kaosutmaningen i år. https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2022/01/10/det-blir-utmaningar-i-ar/

    SvaraRadera
  9. Jättekul att du också hänger på!

    SvaraRadera
  10. Jag har funderat och bestämt mig för att haka på, i år också. Det gick inte så bra med kaoset förra året, men gått bra åren innan. Så jag kör för tionde året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tionde gången, wow, vilket jubileum! Du är så välkommen. Det viktiga är ju inte att klara utmaningen, utan att man är med och kanske hittar på någon underbar bok som man annars inte hade fått läst.

      Radera
  11. Jag hänger på!

    http://evelinareads.blogspot.com/2022/01/kaosutmaning-2022.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Vi börjar ju bli riktigt många :) Välkommen!

      Radera
  12. I år vill jag vara med i den här utmaningen. Det ska nog gå bra, hoppas jag.
    http://mosstanten.se/2022/01/14/kaos-utmaningen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Klart att det kommer att gå bra. Välkommen!

      Radera
  13. Hej!
    Jag har precis börjat röra mig inom skriv- och bokvärlden igen. Hänger gärna på Kaosutmaningen som jag tycker är roligast år ut och år in :)

    http://www.skrivprocess.se/?page_id=6217

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med, välkommen!

      Radera
  14. Kaosutmaning klart:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2022/05/kaosutmaningen-2022-klar.html

    SvaraRadera
  15. Kul upplägg. Jah hänger med så gott jag kan. Allt gott Kajsa Johannesson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta sen respons! Jättekul att du vill vara med.

      Radera
  16. Har du någon koll på om det finns någon som har tänkt hålla i Kaosutmaningen 2023?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte vad jag har hört, men jag har inte varit så aktiv det senaste. Är du sugen?

      Radera
    2. Jag hade året innan dig, så jag tror att någon annan få göra det.
      Jag är inte så aktiv heller men jag tänkte att någon som är med just nu kanske tar upp pinnen, så jag ska kolla in de som deltar....

      Radera
    3. Jag kan tänka mig ta över Kaosutmaningen inför 2023. Jag skissar på en lista och publicerar ett inlägg om ett par dagar om ingen annan hunnit före.

      Radera
    4. Ja men det är ju lysande, ta över du!

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...