lördag 25 december 2021

Förkovran 2022

Jag inledde faktiskt min bokblogg 2018 med utmaningen Förkovran. Innan fanns min läsning i min vanliga blogg, men då böckerna tog över allt mer bestämde jag mig för att starta en ny. Det blir alltså femte året jag gör den här utmaningen. Lite har den ändrats år från år, så även detta. August- och Nordiska rådets litteraturprisvinnare finns nu i utmaningen Prisat. Här har jag kvar nominerade.

Förkovran är till för just förkovring, ett försök att skaffa mig något slags litterär bildning. Böcker som kanske är lite tyngre, inte så lättillgängliga, som kräver en del ansträngning och uppförsbacke och inte ger omedelbar tillfredsställelse. 

En del böcker kommer att passa under två rubriker, till exempel Selma Lagerlöfs som både är svenska klassiker och passar under Nobelpristagare och Tomas Tranströmer som var lyriker och Nobelpristagare. Jag får se hur jag löser det.

Jag fyller på allteftersom jag läser. Siffran inom parentes är så många som jag hoppas hinna klämma.


Senaste nobelpristagaren (3)
  By the sea
  Paradiset
  Efterliv


Tidigare Nobelpristagare (5)
  Toni Morrison - Älskade
 
Elfriede Jelinek - Vinterresa
 
Albert Camus - Fallet
 
Orhan Pamuk - Att titta ut genom fönstret (novell)
  Luigi Pirandello - Krukan (novell)
  Alice Munro - Dolly (novell)
  Gabriel García Márquez - Kvinnan som kom klockan sex (novell)
  Olga Tokarczuk - En sann historia (novell)
  Doris Lessing - Till rum nitton (novell)
  Thomas Mann - Järnvägsolyckan (novell)
  John Steinbeck - Krysantemum (novell)
  Sigrid Undset - Småflickor (novell)


Klassiker (5)
  En färd i det inre av landet - Matsuo Bashō 
  The Warden - Anthony Trollope
  The Woman in White - Wilkie Collins
  Glaskupan - Sylvia Plath
  The Moonstone - Wilkie Collins


Svenska klassiker (5)
  Amerikanskt - Ester Blenda Nordström
  Väckarklocka - Elin Wägner
  Jernbaneeposet (1-7) - Sara Lidman
  Romanen om Olof (1-4) - Eyvind Johnson


Augustnominerade (5)
  Pojken som sov med snö i sin säng - Henning Mankell (Barn- och ungdom, 1996)
  Den svarta månens år - Ellen Mattson (Skönlitteratur, 2021)
  Strindbergs lilla röda - Alexandra Borg & Nina Ulmaja (Facklitteratur, 2020)
  Mosippan - Elsie Johansson (Skönlitteratur, 1998)  
  Samurajsommar - Åke Edwardson (Barn- och ungdom, 2005)
  Gubbas hage - Kerstin Ekman (Facklitteratur, 2018)
  Himlabrand - Moa Backe Åstot (Barn- och ungdom, 2021)
  

Nominerade till Nordiska rådets litteraturpris (2)
  Homo sapienne - Niviaq Korneliussen (Grönland, 2015)
  Algot - Carina Karlsson (Åland, 2018)


Drama (utöver Shakespeare) (2)
  Tolvskillingsoperan - Bertold Brecht 
  Det värker lite - Harold Pinter


Lyrik (5)
  Drömmarnas väg - Ono no Komachi
  En röst i dimman
Kaneko Tōta 
  Hundstunden - Kristina Lugn
  Demonen - Michail Lermontov
  Åttonde landet - Jila Mossaed
  Nattmusik för dagsländor - Eva-Stina Byggmästar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...