tisdag 28 december 2021

Boktolvan 2022



Jag inser att min tanke att läsa tolv för mig nya författare passar utmärkt in i utmaningen Boktolvan. Den kommer ursprungligen från Enligt O men nu är det Monika - igen - jag hänger på under 2022. Här är de tolv - ännu olästa - författare som jag vill bekanta mig med.

Agota Kristof  Analfabeten
Annie Ernaux A Girl's Story
Annie Proulx  Brokeback Mountain
Birgitta Stenberg  Kärlek i Europa
Carola Hansson  De två trädgårdarna
Ellen Mattson  Den svarta månens år
Gun-Britt Sundström  Maken
Iris Murdoch
Katja Kettu
Louise Erdrich  The Night Watchman   The Sentence
Louise Penny  Mörkt motiv
Sanna Tahvanainen  Bär den som en krona

15 kommentarer:

  1. Jag tänker också försöka mig på den här utmaningen.
    https://skrivrobert.blogspot.com/2021/12/boktolvan-2022.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul! Ser att du valt en del böcker jag gillat.

      Radera
  2. Louise Penny! Men börja då med den första delen... karaktärerna är liksom de viktiga i de böckerna och de förändras över tid.

    SvaraRadera
  3. Camilla verkar inte svara på din fråga på hennes blogg, så du kan nog lugnt lägga upp en kaosutmaning åt oss.

    SvaraRadera
  4. Agota Kristof är verkligen bra! Själv skulle jag vilja bekanta mig med Annie Ernaux och Ellen Mattsson från din lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har förstått att hon är riktigt bra, Kristof. Ska bli spännande att ge sig på henne.

      Radera
  5. Louise Penny är en av mina favoriter. Hoppas du också gillar hennes böcker om kommissarie Gamache och Three Pines. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror och hoppas att det kan vara något för mig. Jag behöver en ny deckarserie att följa.

      Radera
  6. hur går boktolvan till? läser alla deltagarna tolv olika böcker? dina 12 skulle jag gärna läsa också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Målet är att läsa tolv författare man inte läst förut, vilka väljer man själv. De flesta verkar bestämma sig för en viss bok av varje författare redan innan, och ange den, men jag har valt att lämna det öppet.
      Häng gärna på! Vill du läsa samma författare som jag, så kopiera bara, eller byt ut mot någon/några du hellre vill läsa.

      Radera
  7. Kul! Hoppar över den själv i år, men Iris Murdoch och Kajsa Kettu står på listan i bakhuvudet.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...