söndag 27 december 2020

Förkovran 2021

 

Vad är rimligt att läsa under ett år om man mer ser till att förkovra sig, att skaffa sig något slags litterär bildning, snarare än ren lustläsning? När det gäller den här typen av litteratur behöver man ofta - men inte alltid - anstränga sig lite mer, kämpa sig upp för en initial uppförsbacke, innan man når det där lustbetonade. I vårt samhälle tycker jag att vi generellt blir allt mindre benägna att göra det, streta i uppförsbacke för att sedermera nå något tillfredsställande. Det ska gå lätt, snabbt, vara högt tempo, lättillgängligt, spännande och ge omedelbar behovstillfredsställelse. Snabba cash istället för envetet gnetande. Snabba kolhydrater, istället för böcker med lågt glykemiskt index.

Jag kör min utmaning Förkovran även 2021, men har gjort om den en smula. Dels har jag minskat något på antalet böcker, dels har jag inte bestämt titlarna i förväg. Det blev lite för mycket "i förväg bestämt" 2020 och dessutom för många böcker jag varit tvungen att läsa och inte kunnat lyssna på. Och just läsningen hakar ju upp sig lite ibland. Siffran inom parentes är mitt mål, men läser jag fler så fortsätter jag att lista.

Årets Nobelpristagare (1)
  Vild iris - Louise Glück
  Ararat - Louise Glück
  Meadowlands - Louise Glück


Tidigare Nobelpristagare (5)
  Sorgegondolen - Tomas Tranströmer (2011)
  På väg - Seamus Heaney (1995)
  Nära ögat - Wisława Szymborska (1996)
  Tonio Kröger - Thomas Mann (1929)
  Hjärtdjur - Herta Müller (2009)
  Oguns skugga - Wole Soyinka (1986)
  Klara och solen - Kazuo Ishiguro (2017)
  Pojkår - J M Coetzee (2003)


Klassiker (5)
  Det blåser på månen - Eric Linklater
  Anne på Grönkulla - L M Montgomery
  Ethan Frome - Edith Wharton
  Silas Marner - George Eliot
  En förlorad värld - Evelyn Waugh
  Babettes gästabud - Karen Blixen
  Bröderna Karamazov - Fjodor Dostojevskij


Svenska klassiker (5)
  Godnatt jord - Ivar Lo-Johansson
  En piga bland pigor - Ester Blenda Nordström
  Pennskaftet - Elin Wägner
  Kåtornas folk - Ester Blenda Nordström
  Här är min hand - Jan Fridegård


Augustnominerade - senaste året och tidigare (5)
  Gutenberggalaxens nova - Nina Burton (Vinnare, facklitteratur, 2016)
  Gangsters - Klas Östergren (Nominerad, skönlitteratur, 2005)
  Samlade verk - Lydia Sandgren (Vinnare, skönlitteratur, 2020)
  Renegater - Klas Östergren (Nominerad, skönlitteratur, 2020)
  Familjen - Johanna Bäckström Lerneby (Nominerad, facklitteratur, 2020)
  Händelser vid vatten - Kerstin Ekman (Vinnare, skönlitteratur, 1993) Även Nordiska rådets och Svenska deckarakademins pris
 
Jordlöparens bok - Thomas Tidholm (Nominerad, skönlitteratur, 2020)
  Resa i Sharialand - Tina Thunander (Nominerad, facklitteratur, 2010)
  Trubbel - Jan Malmborg (Nominerad, facklitteratur, 2020)


Nominerade till Nordiska rådets litteraturpris - senaste året och/eller tidigare (2)
  Mirakelvattnet - Carina Karlsson (Nominerad 2016, Åland)
  Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig i alla sina dagar - Ann Jäderlund (Nominerad 2010, Sverige)


Diktsamling (1)
  Tjugofem tusen kilometer nervtrådar - Nino Mick
  Glödlampan bara fortsätter att lysa - Richard Brautigan
  Mormorordning, hägringsöar - Kalle Hedström Gustafsson
  Då nu är jag - Elsie Johansson
  Orkidébarn - Eva-Stina Byggmästar
  Anteckningar - Tua Forsberg
  De rumänska dikterna - Paul Celan


Drama (1)
  En vintersaga - William Shakespeare


2 kommentarer:

  1. det ena utesluter inte andra, både lust- och listläsning behövs

    SvaraRadera
  2. Eller hur! Men har jag ingen lista så är jag dålig på att ta itu med de lite "svårare" böckerna. Den här hjälper mig.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...