onsdag 25 december 2019

3x3 2020


I år blir det faktiskt 3x3x3, eftersom det är tredje året jag gör utmaningen. Första gången vill jag minnas att jag - och ett antal andra - hängde på Ugglan & Boken, men sedan var det visst bara jag som ville fortsätta, så då körde jag ensam. Jag misstänker att jag blir ensam om den i år också, men om någon skulle vilja hänga på så är det ju kul. Alltså: 3 böcker inom 3 helt valfria teman, som kan vara lite vad som helst: land, språk, författare, genre, ämne...

Ugglan & Boken tar upp utmaningen i år igen, kolla gärna på hennes tre trissar :)


Finland
Överstinnan - Rosa Liksom
Brudar i svart - Sirpa Kähkönen
Norma - Sofi Oksanen

Vladimir Sorokin
Is
Tellurien
I det heliga Rysslands tjänst

Främmande språk
Efter solen - Jonas Eika (danska)
Når landet mørknar - Tore Kvæven (norska)
Schloss Gripsholm - Kurt Tucholsky (tyska)


Under året läste jag Rosa Liksoms Kupé nr 6 som en av böckerna i min utmaning Förkovran (tidigare nominerad till Nordiska rådets litteraturpris) och när månadens språk var finska läste jag Sirpa Kähkönens Granitmannen och Sofi Oksanens När duvorna försvann - och senare även Utrensning. Jag insåg att jag verkligen ville läsa mer av dessa tre författare och därför har jag valt Finland som en av mina 3:or, med böcker av just dessa tre.

Jag blev fullkomligen däckad av Vladimir Sorokins Snöstormen, i inläsning av Rolf Lassgård - som nu, tack och lov, finns som ljudbok - och sedan dess har jag velat läsa mer av Sorokin.

Att läsa norska och danska är faktiskt bara en vanesak och det är synd och skam att vi nordbor inte läser varandras språk i större utsträckning. Jonas Eikas novellsamling Efter solen vann Nordiska rådets litteraturpris i år, därför har jag valt den. Tore Kvævens Når landet mørknar hade Astrid Terese med i En smakebit på søndag, och jag blev då såpass nyfiken på den att jag har införskaffat ett ex. Tyska är jag väl inte världsabäst på direkt, men jag har i alla fall läst tre böcker tidigare - om än för rätt länge sedan. Scholoss Gripsholm har stått i hyllan i en halv evighet och jag tror att den kan vara rätt lättläst och ganska söt.

6 kommentarer:

  1. Jag tror faktiskt jag ska slå till på en 3 x 3, jag också. Nu ska jag fundera lite på olika teman...

    SvaraRadera
  2. Så här blev det:
    https://ugglanoboken.blogspot.com/p/3-x-3-under-2020.html

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...