onsdag 3 januari 2024

Prisat

 

2021 och 2022 gjorde jag utmaningen Prisat, en lättare omarbetning av Ugglan & Bokens Litteraturpristolva. Jag har hittills inte rott den helt i land, men jag tycker ändå att man hittar väldigt mycket bra litteratur när man letar runt bland böckerna/författarna som tilldelats dessa priser, så därför vill jag inte ge upp den, utan fortsätter efter mitt utmaningsfria 2023. Costapriset tog jag bort i år, eftersom det är saligen insomnat. Kvar finns nu femton stora priser. Mitt mål är att i alla fall täcka tio av de femton priserna. Gärna fler, förstås, men nu försöker jag vara en vis tant som lär sig av tidigare erfarenheter. 


ALMA-priset
 Baek Heena (2020) - Joni 
 Barbro Lindgren (2014) - Nöff nöff Benny 
 Eva Lindström (2022) - Jaga inte oss   Jag tycker inte om vatten 
 Bart Moeyaert (2019) - Kärleken vi inte förstår
 Jean-Claude Mourlevat (2021) - 
Jefferson 

Augustpriset

Bookerpriset

Bragepriset
 Två systrar : ett reportage - Åsne Seierstad (Facklitteratur 2016)

Danska akademiens stora pris
  Christina Hesselholdt - Vivian (2018)

Finlandiapriset

Goncourtpriset
 Dagordningen - Éric Vuillard (2017)

International Prize for Arabic Fiction

Internationella Bookerpriset

Nordiska rådets litteraturpris
 Sånger och formler - Katarina Frostenson (2016)

Pulitzerpriset för skönlitteratur
 The Bridge of San Luis Rey - Thornton Wilder (1928)

Svenska deckarakademins pris
 En bondes död - Negar Naseh & David Sandström (Bästa debut 2023)

Sveriges radios romanpris

Tyska bokpriset

Women's Prize for Fiction

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...