fredag 27 december 2019

Vad huset förmår


2019 valde jag två teman för året (Grekland och Bibeln) och det fortsätter jag med även under 2020.

Nu har jag så hysteriskt mycket olästa böcker i mina hyllor att jag måste ta tag i det hela. Jag kan inte bara köpa, köpa, köpa och knöka hyllorna fulla, för att sedan företrädesvis läsa det jag lånat på bibblan eller lyssna på ljudböcker, så bästa fröken Scylla:

1. Köpstopp för böcker 2020!
2. Ta tag i hyllvärmarna!

Ena temat för 2020 är alltså Vad huset förmår - hyllvärmare (och lite nytt). Jag kommer att lista dem nedan allt eftersom.

Klätterbaronen - Italo Calvino
Romeo och Julia - William Shakespeare
Onåd - J M Coetzee
Rosor skador - Jenny Tunedal
Jag är Adua - Igiaba Scego

Hennes nya namn - Elena Ferrante
Våldets vändkrets - Natacha Appanah
Barnen från Frostmofjället - Laura Fitinghoff*
Stormen - William Shakespeare
Tropiska fiskar - Doreen Baingana*

Glöm mig - Alex Schulman*
Litet land - Gaël Faye*
Vägmärken - Dag Hammarskjöld
Is - Ulla-Lena Lundberg*
Hamlet - William Shakespeare

Coconut - Kopano Matlwa*
Den azurblå stäppen - Michail Sjolochov*
Skogens salt - Nguên Huy Thiêp
Babian - Naja Marie Aidt*
Under frangipaniträdet - Mia Couto*

Överstinnan - Rosa Liksom*
De svarta stenarna - Guus Kuijer
Markus-versionen - Péter Esterházy*
En spelmans visor - Dan Andersson
Låt tistlarna brinna - Yasar Kemal

Sommarsquash tokolosh!- Rachel Zadok
Herr Napumoceno da Silva Araújos testamente - Germano Almeida
Nio nätter - Bernardo Cavalho
Konturer av den dag som nalkas - Léonora Miano
Lilla smycket - Patrick Modiano

En dag till skänks - Anna Gavalda
Kapten Grants barn - Jules Verne
Saguenay - Lise Tremblay
Tre starka kvinnor - Marie N'Diaye
Sherlock Holmes ; Tolv spännande berättelser - Arthur Conan Doyle

Snösystern - Maja Lunde
Daghus, natthus - Olga Tokarczuk



* Mindre än 1 år i hyllan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...