onsdag 25 december 2019

Månadens språk 2020


Helena på Ugglan & Boken, som förgyllt de senaste två åren med sin utmaning Månadens språk, tänker inte fortsätta med den 2020. Eftersom jag har tyckt att utmaningen varit så otroligt givande, jag har fått läst en massa fantastiska böcker som jag aldrig annars hade hittat, tänker jag fortsätta med en egen variant.

Då många författare i tidigare kolonier skriver på det forna herrespråket, t ex skrivs ju en hel del afrikansk och indisk litteratur på engelska, så faller många spännande länder och områden bort om man bara tar hänsyn till språket. Därför har jag gjort en utmaning som är en kombination av språk och område. Engelska får alltså vara med, trots att det är så dominerande som litteraturspråk - men bara från vissa områden.

Rent praktiskt har jag tagit 33 språk/områden och kört i en slumpgenerator för att få fram tolv stycken. Därefter har jag kört en gång till för att fördela dem över årets månader. Och så här ser listan ut:

Januari - Italienska
  Klätterbaronen - Italo Calvino
  Historien om en anständig familj - Rosa Ventrella
  Jag är Adua - Igiaba Scego
  Hennes nya namn - Elena Ferrante

Februari - "Östafrikanska" (för länder se länken; scrolla ner en bit)
  Våldets vändkrets - Natacha Appanah
  Tropiska fiskar - Doreen Baingana

Mars - Japanska
  Kafka on the Shore - Haruki Murakami

April - Vietnamesiska
  En syrsas memoarer - Tô Hoài
  Skogens salt - Nguyên Huy Thiêp

Maj - Nederländska
  Anne Franks dagbok - Anne Frank
  De svarta stenarna - Guus Kuijer

Juni - Ungerska
  Markus-versionen - Péter Esterházy

Juli - Indonesiska
  Indonesien berättar : tusen gevärskulor, tusen fjärilar

Augusti - Bulgariska
  Träskorna - Jordan Raditjkov

September - Turkiska
  Låt tistlarna brinna - Yasar Kemal

Oktober - Portugisiska
  Herr Napumoceno da Silva Araújos testamente - Germano Almeida
  Nio nätter - Bernardo Carvalho

November - Franska
  Samtycket - Vanessa Springora
  I väntan på Bojangles - Olivier Bourdeaut
  Mocka - Tatiana de Rosnay
  Minnen - David Foenkinos
  Konturer av den dag som nalkas - Léonora Miano
  Cirkeltecknaren - Fred Vargas
  Lilla smycket - Patrick Modiano
  En dag till skänks - Anna Gavalda
  Kapten Grants barn - Jules Verne
  Saguenay - Lise Tremblay

December - Grekiska


Vill någon hänga på så är det förstås kul.

17 kommentarer:

  1. Låter som en jättespännande utmaning! :)

    SvaraRadera
  2. Jättekul att du fortsätter, och vem vet, jag kanske hänger med på ett hörn emellanåt :-) Det är ju en kul och givande utmaning! Själv tänkte jag inte ha så många utmaningar, men nu verkar det ändå som om jag kommer att knåpa ihop något (för mig själv om inget annat). Mer info i början av januari :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul om du hänger med ibland. Och kommer du på andra tankar till nästa år, så får du gärna ta tillbaka den :) Jag ser den som din, egentligen, men nöden har ingen lag ;)
      Ska bli kul att läsa om din nya utmaning. Men gah, tänk om det är något jag blir vansinnigt sugen på. Nu har jag överfullt för året och kan omöjligt få in fler.

      Radera
    2. Jag har fuskat och lagt upp en länk redan nu...
      https://ugglanoboken.blogspot.com/p/blog-page_25.html

      Du får gärna vara med :-)

      Radera
    3. Gah, jag vågar inte titta! :/

      Radera
  3. intressant utmaning, god fortsättning!

    SvaraRadera
  4. men! så kul! jag tror att jag hänger på! jag läser gärna böcker från andra språkområden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh vad kul! Vad glad jag blir! Jag trodde att jag skulle få köra ensam - förutom att Helena sagt att hon kanske hänger på någon gång ibland.

      Radera
  5. Jag kanske hänger på ibland! Jag behöver utvidga min läsning med jämna mellanrum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör jättegärna det! Nästa månad ser jag särskilt fram emot :)

      Radera
  6. Jag är gärna med på denna utmaning. Här kommer jag att fylla på hur det går: https://jmholmstrom.blogspot.com/p/manadens-sprak-2020.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt! Jag är jätteglad att du hänger på :)

      Radera
  7. vill försöka hänga på ibland:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/01/manadens-sprak.html

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...