onsdag 3 januari 2024

Förkovran

Jag tänkte att jag skulle försöka mig på en Förkovran igen. Jag har gjort den i flera år, dock inte 2023 då jag inte gjorde en enda utmaning förutom Kaosutmaningen, den brukar man nämligen kunna klämma utan att anstränga sig. Förkovran, däremot, är mer än ren lustläsning. Läsning som kanske kräver lite mer och som innebär en viss uppförsbacke innan man ror den i land. Inom parentes står hur många titlar jag hoppas hinna läsa av varje kategori. 


Senaste Nobelpristagaren (3)
  Hundmanuskripten - Jon Fosse
  Morgon och kväll


Tidigare Nobelpristagare (5)
  Vid flodens strand - Czeslaw Milosz (diktsamling)
  Det öde landet - T S Eliot (dikt)
  Den stygga flickans rackartyg - Mario Vargas Llosa


Klassiker (5)
  Lady Susan - Jane Austen


Svenska klassiker (5)
 Den blå rullgardinen - Agnes von Krusenstjerna
 Kvinnogatan - Agnes von Krusenstjerna
 Höstens skuggor - Agnes von Krusenstjerna


Augustnominerade (5)
 Nöff nöff Benny - Barbro Lindgren (Barn & ungdom, 2007)
 Jaga inte oss - Eva Lindström (Barn & ungdom, 2022)
 Jag tycker inte om vatten - Eva Lindström (Barn & ungdom, 2010)
 Såret - Emma Adbåge (Barn & ungdom, 2022)
 Om dagen tar slut - Lisa Hyder, Per Gustavsson (Barn & ungdom, 2017)
 Idag vet jag inte vem jag är - Ida Sundin Asp (Barn & ungdom, 2016)
 Siv sover vilse - Pija Lindenbaum (Barn & ungdom, 2009)
 Alla döda små djur - Ulf Nilsson (Barn & ungdom, 2006)
 Presenten - Emma Virke & Emelie Östergren (Barn & ungdom 2023)
 Djupa kärlek ingen - Ann Jäderlund (Skönlitteratur 2016)
 Månskensvargen - Elvira Birgitta Holm (Barn- & ungdom, 2009)
 Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren (Barn- & unGdom, 2011)


Nominerade till Nordiska rådets pris (2)
 Vivian - Christina Hesselholdt (Danmark, 2017)
 Brevet till Helga - Bergsveinn Birgisson (Island 2012)


Diktsamlingar (3)
 Skapelsen - Kjell Espmark
 O - Judith Kiros
 Sånger och formler - Katarina Frostenson
 Alfabet - Inger Christensen
 Till: igår - Tolv vietnamesiska poeter
 


Drama (2)
 Lysistrate - Aristofanes



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...