tisdag 1 januari 2019

Förkovran 2019


Klar

Vad är rimlig läsning under ett år när det mer gäller att förkovra sig än ren lustläsning? (Märk väl, det ena behöver ju inte utesluta det andra). För något slags litterär allmänbildning vill jag ändå skaffa mig. Det här är vad jag kom fram till 2018:
  • Tre böcker av senaste Nobelpristagaren
  • Tre böcker av tidigare Nobelpristagare
  • Fem svenska klassiker
  • Fem klassiker - utom svenska och nobelpristagare
  • Tre av senaste årets nominerade till Augustpriset 
  • Tre av tidigare års nominerade till Augustpriset
  • En av senaste årets nominerade till Nordiska rådets litteraturpris
  • En av tidigare års nominerade till Nordiska rådets litteraturpris
  • En diktsamling
Fullt ut lyckades jag inte 2018. Erindring om kærligheden av Kirsten Thorup, som en av senaste årets nominerade till Nordiska rådets litteraturpris, hann jag inte med. Dels beroende på tidsbrist, dels tog det väl lite emot att läsa på danska.

I Förkovran 2019 tänker jag lägga till en punkt:
  • Ett drama

Nu blev det ju inget Nobelpris i litteratur 2018 (och jag ska inte gå in på vad jag anser om orsakerna till detta). 2017:s Ishiguro läste jag ju under året och 2016 var det Bob Dylan. Därmed måste jag gå tillbaka till 2015: Svetlana Aleksijevitj. Nu har årets lista börjat finna sin form. Precis som förra året kan det bli så att jag byter ut vissa titlar.


Nobelpristagaren 2015 - Svetlana Aleksijevitj
Kriget har inget kvinnligt ansikte
Bön för Tjernobyl
De sista vittnena

Tidigare Nobelpristagare
Alice Munro - För mycket lycka
Sinclair Lewis - Fällan
Thomas Mann - Buddenbrooks

Klassiker
Två städer - Charles Dickens
Metamorfoser - Ovidius
Ett rum med utsikt - E M Forster
Madame Bovary - Gustave Flaubert
Brev från min kvarn - Alphonse Daudet

Svenska klassiker
Barnserien - P A Fogelström 
Bock i örtagård - Fritiof Nilsson Piraten
Hemsöborna - August Strindberg
Mor gifter sig (trilogin) - Moa Martinson 
Kallocain - Karin Boye

Nominerade till Augustpriset 2018
Aednan - Linnea Axelsson
Jag for ner till bror - Karin Smirnoff
En shtetl i Stockholm - Kenneth Hermele

Tidigare Augustnominerade
Alkemistens dotter - Carl-Michael Edenborg
Korparna - Thomas Bannerhed
De fattiga i Łódź - Steve Sem-Sandberg

Nominerade till Nordiska rådets litteraturpris 2018
God morgon - Susanne Ringell

Tidigare nominerade till Nordiska rådets litteraturpris
Kupé nr 6 - Rosa Liksom

Lyrik
Το βιβλίο των γάτων (Katternas bok) - Nikos Dimou (Ja ja, friskt vågat!)

Drama
Kung Oidipus - Sofokles


5 kommentarer:

  1. intressant lista, Nordiska rådets litteraturpris är lite undangömd, den senaste vinnaren har jag lånat på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur! Det är lite synd. Skulle vara roligt att hör vad du tycker om Ör.

      Radera
  2. Du gör alltså konkreta listor som du går igenom. Jag kör lite mer spontant och hipp som happ. Slumpen bestämmer en del eftersom jag hittar så mycket intressant på bibliotekets bokbytardisk. Och verkar boken intressant så tar jag hem den.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...