måndag 31 december 2018

Månadens språk 2019


Klar!

Jag har deltagit i Månadens språk under året, en läsutmaning som utgått från Ugglan & Boken. Och även om jag inte lyckades fullt ut - det blev ingen bok ursprungligen skriven på italienska i juni och i augusti klantade jag till det och läste Vi, som ju inte alls var skriven på vietnamesiska utan franska - upplevde jag utmaningen som oerhört givande. Jag fick läst en massa hyllvärmare, en stor del av dem utrangerade biblioteksböcker som jag köpt eller kunnat plocka till mig gratis, och fann bland dem några riktiga pärlor.

Till min stora glädje kör Helena Månadens språk även i år och naturligtvis hänger jag på. Så här ser årets lista ut:

januari: nederländska
  Omvägen - Gerbrand Bakker
februari: danska
  En ny tid - Ida Jessen
  Tine - Herman Bang
  Höljd i svart kommer döden - Henning Hjuler
  Doktor Bagges anagram - Ida Jessen
  Celestine - Olga Ravn
  Hundhuvud - Morten Ramsland
mars: kinesiska
  Ett brokigt band om renens horn - Balajieyi
  Det röda fältet - Mo Yan
april: ungerska
  Resa i månljus - Antal Szerb
maj: indonesiska
  Människornas jordPramoedya Ananta Toer
juni: grekiska
  Medea - Euripides
  De sju mot Thebe - Aiskylos
  Antigone - Sofokles
  Elektra - Sofokles
  Orestes - Euripides
  Orestien (Agamemnon, Gravoffret, Eumeniderna) - Aiskylos
  Ifigenia i Aulis - Euripides
  Ifigenia i Taurien - Euripides
  Den fjättrade Prometheus - Aiskylos
  Oidipus i Kolonos - Sofokles
  Spela för mig Zorba - Nikos Kazantzakis
juli: kurdiska
  Jag kommer att döda någon - Firat Ceweri
augusti: finska
  Oneiron - Laura Lindstedt
  Kortvingar - Anja Snellman
  När duvorna försvann - Sofi Oksanen
september: hebreiska
  Judas - Amos Oz
oktober: tjeckiska
  Varats olidliga lätthet - Milan Kundera
november: koreanska
  Ta hand om min mor - Kyung-Sook Shin
december: isländska
  Skugga-Baldur - Sjón

Shit vad kul det ska bli! Häng på vettja!

2 kommentarer:

  1. Härligt att du är med i år också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag skrev ju hos dig... Var har min kommentar tagit vägen, tro? Tror att jag var andreman som högg.

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...