måndag 8 juni 2020

Authors & Characters - Simon


Authors & Characters utgår från Lyrans NoblesserBerätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn. Var gärna fantasifulla med namnen, de kan vridas och tänjas, gälla alla kön, vara olika versioner i olika länder o s v. Improvisera! Varje måndag lägger jag upp ett inlägg med veckans namn och mina val. Lägg upp era egna inlägg, släng in en länk i mina kommentarer, besök varandra för att få lästips och kommentera gärna.

Jo, jag fortsätter väl mitt tjat...

Simon Häggström


Simon Häggström är polis och arbetar mot prostitution och människohandel. Han har skrivit fyra böcker, två mer fackbetonade och två kriminalromaner. Alla bygger i princip på det han träffat på i sitt arbete. Första och senaste boken:




Jag skulle vilja påstå att Simons böcker utgör ett minimum av vad gemene man bör veta om detta ämne. Och det är spännande - trots det hemska - och lättläst/-lyssnat. Verkligen inget torrt och tråkigt man behöver plåga sig igenom.


Simone/Simon


I ärlighetens namn har jag inte läst boken, men jag tyckte mycket om TV-serien. Otroligt charmig. Jag borde läsa boken också.

Första dagen i nya klassen tror alla att Simone är en kille. Och som Simon är en helt ny värld möjlig. Men ganska snart är Simone intrasslad i en karusell av lögner som snurrar allt fortare. I skolan är Simon mitt i ett triangeldrama med den populära Katti och kompisen Isak. Hemma har Simone fullt upp med jakten på en borttappad hund, en morfar som kommit för att dö och en bonuspappa med hatt.


5 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dina, men tycker att båda verkar intressanta.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst något av Simon Häggström, men jag har ju sett böckerna förstås. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Intressant att se de båda omslagen på Simon Häggströms bok. När han blivit lite mer känd är hans namn större än boktiteln.

    SvaraRadera
  4. Jag har tänkt att jag ska lyssna på Häggströms böcker.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...