torsdag 4 mars 2021

Hett i hyllan #36

 

Hett i hyllan utgår från Bokföring enligt Monika. Om de där böckerna som har stått i hyllan i en halv evinnerlighet men som kanske förtjänar att plockas fram och dammas av. 

”Mest iögonfallande i den lilla kyrkan är det meterhöga krucifixet över altaret. Korset är av ljusare träslag, kanske yellowwood, och på det hänger en törne-krönt Jesus, med kraftfullt negroida drag, grovt skuren i kolsvart ebenholts. Han är lite knubbigt buddhalik i kroppen, huvudet är oproportionerligt stort och ansiktsuttrycket tycktes mig vid första anblicken närmast chockerande. Jesus ler brett, rent av skrattar och visar stora vita tänder av elfenben.

– Jesus ser glad ut, sa jag med den nedtonade röst man av respekt för de troende använder i kyrkor. Inte för att det angår mig, men är det riktigt passande när han pinas så?
– Det är väl klart att han var glad, sa inkosi Thomas, hövdingen. Jesus var just i färd med att besegra synden och döden och ge oss evigt liv. Herregud! Han måste ha varit jublande glad.”

Det egenartade krucifixet är inte det enda som väcker författaren Jonathan Freuds nyfikenhet när han första gången besöker den lilla byn i Zululand, Sydafrika. Byns invånare är lutheraner, talar fortfarande några ord svenska och sjunger Bellman.

Spåren visar sig leda tillbaka till en svensk missionär i början av förra seklet. Hans namn var Hans Akselius och han hade kommit till byn förvisad från sin församling i Småland.

Jonathan Freud har skrivit en gripande och personlig skildring av ett fascinerande människoöde. Krucifixet i Monpondo är en roman med verklighetsbakgrund om kulturers möte och med ett budskap om ömsesidig respekt som ljuder in i våra dagar.

Ännu en bok som jag plockat åt mig på bibblan - antingen gratis eller så har jag betalat en femma för den. Ja, i själva verket har jag lyckats plocka på mig två. En skickades således ner till kära faster 90+ i Göteborg. Hon verkade rätt förtjust. Själv har jag alltså inte läst den, men jag tror att den kan vara riktigt bra. 

5 kommentarer:

  1. Det låter som en speciell historia

    SvaraRadera
  2. Den verkar jätteintressant. Jag googlade lite på Jonatan Freud. Han verkar ha levt ett mycket omväxlande liv.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar generellt ha väldigt svårt att läsa om missionärer. De gör mig så upprörd. Låter ändå som en intressant bok.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...