söndag 6 maj 2018

TBR maj


Jag valde tre böcker av Adichie till läsutmaningen 3x3, men förstod inte då att två av dem, Brev till en nybliven förälder och Alla borde vara feminister är väldigt korta saker, alls inga romaner. Eftersom jag i och med detta får en känsla av att ha fuskat, ha ha, så tänkte jag att jag kompletterar med Lila hibiskus. Jo då, jag hade velat läsa den ändå. En halv gul sol var ju helt fantastisk.

Och fåglarna flög av Yasar Kemal är ytterligare en av uppenbarligen rätt många utrangerade biblioteksböcker. Eftersom Månadens språk är turkiska, så passar det fint att ta fram den nu.

Fiskarmännen ingår också i läsutmaningen 3x3 under '3 nigerianer'. (Fast det blir ju fyra nigerianer med Adichie).

När det gäller Låt tistlarna brinna kan man då sannerligen prata om hyllvärmare. Jag tror baske mig att jag hade den redan innan jag flyttade hemifrån, för si sådär 35 år sedan. Andra turken.

Den vita borgen blir tredje turken i Månadens språk. Och så klämmer jag en Nobelpristagare i samma veva.

Och så ljudböckerna...


Underdog håller jag på med nu. Finns på listan över arbetarlitteratur. Dessutom Augustprisvinnare.


1984 blir månadens klassiker i utmaningen 6 klassiker på 6 månader.


Beckomberga. Ode till min familj. Har inte läst Stridsberg alls, så det är ju på tiden. Dessutom Augustprisnominerad.


Rid i natt finns på listan Århundradets mest betydelsefulla böcker. Och visst låter den spännande när jag läser beskrivningen.


Hur det gick med TBR april? Det borde jag kanske tala tyst om, men det gör jag inte. Härmed outar jag mina tillkortakommanden: The Ballad of the Sad Café håller jag fortfarande på med. Det har varit svårt att få till sammanhållen lästid senaste veckan. Alltid knöligare när jag har barnen. Det är lättare att komma åt att lyssna, för det kan jag göra medan jag lagar mat, dukar av, diskar, fixar med tvätt, städar, plockar... Och den rackarns Demenssjukdomar har jag inte ens öppnat. De andra sju fick jag i alla fall till, plus tre oplanerade.

2 kommentarer:

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...