måndag 3 augusti 2020

Månadens språk är bulgariska



Tyvärr är jag sent ute med inlägget gällande månadens språk för augusti, som alltså är bulgariska. Det har varit en tuff vecka följd av byfest på lördag och jour på söndag. Och till råga på allt har Blogger ändrats så att det är halvt ogörligt att skriva ett normalt inlägg. Jag försökte på jobbet igår, men det funkade inte.

Nå väl, mycket tips om böcker författade på bulgariska har jag inte funnit. Libris har endast 39 poster, flera av titlarna förekommer två eller flera gånger och en majoritet är författade i början av förra seklet. Få böcker går ens att googla fram en bild av. Av en lycklig slump så har jag en av dessa få böcker i hyllan, antagligen inköpt på loppis för en evighet sedan. En annan av de få - Någon gång fanns det ett hav här - är jag sugen på och hade tänkt ordna fjärrlån på, men eftersom jag nu är inne i en lässvacka, så inser jag att det inte är någon idé.


Träskorna har jag i min hylla



Ytterligare två titlar av samma författare




Den ovan nämnda Någon gång fanns det ett hav här. Författaren lever i Sverige.



En novellsamling



Den här kunde man kanske också tänka sig, även om den inte är författad på bulgariska.





1 kommentar:

  1. Klurigt med bulgarisk litteratur. Av dina tips hittade jag bara "Bortom ural" som magasinerad bok på ett av de lokala biblioteken i mitt län. Jag lånade en annan bok som annars var den enda jag hittade innan jag läste ditt inlägg: "Åtta bulgariska berättelser" i urval och översättning av Arne Hult. Den novellsamlingen får bli min bulgariska läsning för månaden.

    Ur den novellsamlingen hittade jag en novell online: http://kulturiost.se/bulgariskt-januari-en-novell-av-j-raditjkov
    Plus att jag hittade några andra bulgariska texter här, vilket inkluderar ytterligare två noveller av Raditjkov:
    http://kulturiost.se/bulgariskt
    Om du är i en lässvacka kanske (någon av) de tre nämnda novellerna skulle kunna vara något att läsa?

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...