lördag 3 oktober 2020

TBR oktober


Nej, det blev knappt något läst i september heller. Jag lyckades bara avsluta Träskorna, augustis bok för Månadens språk och läsa månadens bok på turkiska, Låt tistlarna brinna. Det var allt. Men jag lyssnade, i stort, på det jag planerat. En extrabok blev det, Svamparnas planet, och därför hann jag inte riktigt med The Hate U Give, men i övrigt så...

Än är det mycket som behöver fixas i trädgården och äldste behöver jag ut och övningsköra med så ofta det bra går. Det är med andra ord ännu inte läge att planera för mycket läsning. Jag är glad om jag lyckas klämma boken för Månadens språk, portugisiska, som är denna:


Germano Almeida kommer från Kap Verde - som tyvärr inte är med Jorden runt på 100 böcker. 

Några fler böcker vågar jag inte planera för :(


Jag börjar inse att jag inte kommer att klara årets läsutmaningar på långt när och försöker nu byta ut en del böcker mot ljudböcker - vilket jag redan från början "tillåtit" mig själv att göra om det skulle bli svårt med läsningen. Det gäller väl framförallt i Förkovran. Här är månadens ljudböcker:


The Hate U Give är jag som sagt inte riktigt färdig med, så den ska jag lyssna klart på.

George Eliots Middlemarch får ersätta Iliaden, som jag alltså inte heller i år får läst, i Förkovran under Klassiker.



Ett hus åt mister Biswas hade jag tänkt läsa. Nu blir det ljudbok istället och då finns den bara på engelska. 



Tagores The Boat-Wreck får ersätta Silja. Jag försöker ändå satsa på nobelpristagare jag ännu inte läst något av.



Romain Rolland fick Nobelpriset 1915. Så vitt jag kan se så står det Holland på omslaget och hur man kan lyckas med något sådant begriper jag inte. Det är Rollands roman. Får ersätta Weekend i Guatemala.



Binas historia har jag länge velat läsa. Nu finns den som ljudbok. Den får bli månadens bok för Naturlig läsning.



Lite oplanerat har jag försökt klämma in någon BLM-bok varje månad. Danticat har jag länge velat läsa och nu hittade jag denna som ljudbok. Hon är född på Haiti, som faktiskt finns med i Jorden runt på 100 böcker och därmed kommer jag att kunna bocka av ett land till.

1 kommentar:

  1. Binas historia tyckte jag var jättebra. Hoppas du kommer gilla den!

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...