lördag 12 juni 2021

Veckans mening - vecka 23

 

Veckans mening utgår från Robert på Mina skrivna ord. Dela med dig en mening från veckans läsning, en mening som av en eller annan anledning fått dig att stanna upp.

Sen som vanligt är jag, denna lördagens sista timma. Äldste sonen fyller 18 år idag och har firats, så jag tycker att jag har giltig orsak att vara en smula försumlig. 


Du borde se på dig själv; enda gången du är helt och hållet lycklig är när du styckar kyckling.

Lät både lite roligt och lite makabert. Ur dikten Tomhet från Louise Glücks Meadowlands, som lär skildra hennes(?) skilsmässa, varvat med relationen mellan Odysseus, Penelope och Telemachos.




Jag brukar ju försöka läsa senaste årets Nobelpristagare. Tidigare har målet varit tre böcker av var och en, men av Glück hade jag bara planerat att läsa en. Nu är jag emellertid snart klar med den tredje. Ararat är den jag tyckt bäst om.


5 kommentarer:

  1. Jisses, jag är glad att jag inte behöver stycka något för att känna lycka :)

    SvaraRadera
  2. gillar vad jag läst av Louise Glück

    SvaraRadera
  3. Ha ha, verkar som en människa jag inte vill umgås med ;)

    SvaraRadera
  4. Då har man inte mycket att vara lycklig för! :D

    SvaraRadera
  5. Tre per pristagare - SÅ ambitiöst! Många av dem har jag inte läst alls. Inte Glûck heller.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...