tisdag 15 juni 2021

Tisdagstrion - Liten eller stor

 

Tisdagstrion utgår från Helena på Ugglan & Boken. Denna vecka är temat: Liten eller stor i titeln (eller varianter av orden)


När jag hade läst Moby Dick var jag alldeles till mig i trasorna. Jag googlade efter bilder på kaskeloter, tittade på YouTube-klipp på kaskeloter och klickade hem den här stora fina boken - som står oläst i hyllan. Jag ser hur som helst väldigt mycket fram emot att läsa den.



Den här står på vänt i min pockethylla. Antagligen har jag plockat åt mig den för att den handlar om Alzheimers sjukdom - jag jobbar ju bland annat med minnesutredningar. Men den är även en thriller och nu när jag läser vad den handlar om så blir jag riktigt sugen. 

I början är det bara småsaker. Konrad Lang, 65, glömmer vad han skulle handla och ställer väskan i kylskåpet. Diagnosen är Alzheimers och snart kommer han inte ens ihåg namnet på kvinnan han ska gifta sig med. Men ju mer av närminnet som går förlorat, desto starkare blir barndomens minnen. Och det skrämmer den gamla miljonärsdamen som Konrad känner sedan barnsben och har ovanligt nära band till.

Small World är historien om en rik och mäktig schweizisk familj, en fallstudie över Alzheimers och sist men inte minst en otroligt spännande thriller.



Jag läste den här i min ungdom och minns den som väldigt trevlig. Jag läste en del Steinbeck på den tiden, men inte Öster om Eden och Vredens druvor som jag läst först på gamla dar. De senare två är ju rätt tunga, men det jag läste av Steinbeck som ung minns jag som mustigt, charmigt, roligt och lite underfundigt. Jag borde verkligen läsa mer Steinbeck. Det finns en hel del på Storytel.

10 kommentarer:

  1. Jag läste en del Steinbeck i min ungdom, men jag är tveksam till och jag har läst Det stora kalaset.

    SvaraRadera
  2. Tack för tips om Steinbeckboken!

    SvaraRadera
  3. Steinbecks bok och många andra av honom har jag läst. Tack för tips om de andra böckerna.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Vilket häftigt omslag på valboken!!! DEn där Steinbeck-boken har jag också läst, men minns inte ett skvatt ...

    SvaraRadera
  6. Det stora Kalaset har jag nog inte läst och Suttners bok fanns hos någon annan också så den har redan åkt in i läslistan. Din Valbo verkar väldigt spännande.

    SvaraRadera
  7. Small world är jag nyfiken på! Och den där Steinbeck kände jag inte till.

    SvaraRadera
  8. Den första ser ju jättefin ut!

    SvaraRadera
  9. Har en kompis som just nu är helt till sig över Steinbeck. Jag har aldrig läst något av honom. Kanske man skulle börja med den du har med här.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...