söndag 19 september 2021

En smakebit på søndag - Comédia infantil

 

Smakebiten utgår från Astrid Terese på Betraktninger. Dela med dig en snutt av det du läser just nu - inga spoilers!

Senare hade fru Muwulene flyttat in till staden och etablerat sig med sina ormar i garaget bakom domstolen. Det hände att ormarna rymde och ringlade in i de rum där det pågick domstolsförhandlingar. Panik utbröt och förhandlingarna avbröts medan fru Muwulene kröp runt och samlade ihop ormarna som oftast gömde sig i de mörka hörnen bakom åklagarnas och advokaternas tunga bord av det svarta, järnliknande träslag som bara finns i vårt land.


Mitt i natten ljuder skott inifrån teatern bredvid José Antonio Maria Vaz bageri. Efter att ha skyndat dit möts José av en tragedi på den upplysta scenen. Den kloka gatupojken Nelio, blott tio år gammal, ligger där skadad och döende. Han ber om att få bli uppburen på taket för att känna de friska fläktarna från Indiska Oceanen. Det tar tio nätter innan han dör.
Under de kommande nätterna får bagaren höra gatupojkens historia - något som ska komma att ändra honom för all framtid. Hur ryms det så mycket visdom i en sådan liten pojke? Och hur kan han ta sin stundande död med sådan ro?

En underbar bok. Jag är så glad att jag äntligen har läst den. Den belönades med Sveriges Radios romanpris 1996 och blev också nominerad till Augustpriset och Nordiska rådets litteraturpris. 

22 kommentarer:

  1. Jag har läst ett par böcker av Mankell, både om Kurt Wallander och fristående, men det har inte riktigt passat mig. Får se om han får någon mer chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte helt lik boksmak, du och jag, men ibland så klickar det till. Men inte denna gången alltså :)

      Radera
  2. vet inte vaffö jag inte läst Mankell, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Jag gillade hans böcker om Wallander, men den här har jag inte läst. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Den här boken bli jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten, jag har inte läst något av Mankell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade ju inte jag heller, förrän nu. Tänker absolut läsa mer.

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Har läst andra men inte denna av författaren.

    SvaraRadera
  7. undrar om den inte varit radioföljetong för länge sedan? jag känner igen berättelsen med den lille pojken. barn är så kloka så en kan förundra sig. varifrån får de sin visdom?

    SvaraRadera
  8. Bekant bok men osäker på om jag läst. Har läst ett par böcker av Mankell men länge sedan så minnet är som det är…..;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Det lät sannerligen som en annorlunda roman, lite Tusen och en natt över det hela. Har inte läst Mankell...Tack för smakbit

    SvaraRadera
  10. Jag har läst någon enstaka bok av Mankell men inte den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju lite att välja på av honom :)

      Radera
  11. Denne har jeg lest og jeg likte den godt. Fascinerende hvordan Mankell beskrev en fremmed verden så naturlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är sant. Han har väl bott mycket i Mocambique, tror jag, men det är imponerande ändå.

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...