torsdag 16 september 2021

Hett i hyllan #43

 

Hett i hyllan utgår från Monika. Om de där böckerna som har stått en halv evighet i hyllan, men som kanske förtjänar att plockas fram, dammas av och äntligen läsas.


Jag blev en smula förvånad när jag fann denna i bokhyllan idag, jag hade ingen aning om att jag ägde den. Jag hittade den på Storytel, som e-bok, i mars, när månadens språk var finska och blev väldigt sugen på att läsa. Tyvärr hann jag inte då. Mitt ex är en utgallrad biblioteksbok och jag har ingen aning om när jag kan ha plockat med den hem.

Denna roman liknar ingen annan historia om krig och kärlek. Berättelsen om barnmorskan Skelöga i nordligaste Finland som handlöst faller för den tyskfinske SS-officeren Johann spränger alla gränser och belönades förra året med det prestigefyllda Runebergspriset. ”Det är kroppsligt, köttsligt, äckelrealistiskt såväl till sitt innehåll som till den språkliga utformningen”, sa prisjuryn i sin motivering. ”Men den nordliga naturen och språkets rikedom ger samtidigt romanen ett stänk av magisk realism. Katja Kettus Barnmorskan är lika skrämmande och starkt fascinerande på samma gång.” Katja Kettu skildrar en passion som övervinner både Gud och ideologier, hon skriver om kroppslighet och sexualitet, om att föda och att döda, om djuriskt och mänskligt i ett tyskt fångläger i norra Lappland och på en naturskön holme i Ishavet.  Hennes språk är som en urkraft, det pulserar, luktar och lyser – översatt av Janina Orlov, som tidigare har visat att hon förmår göra rättvisa åt egensinnig finska.

Boken har belönats med Runebergpriset och jag har läst mycket gott om den. Och Janina Orlov är ju en lysande översättare.

10 kommentarer:

  1. Visst är det besynnerligt att man har böcker som man inte känner till 😁 Känner igen titeln, men har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det mesta brukar jag känna "Ja just det, den här ja!", men inte med denna. En total överraskning.

      Radera
  2. tror min mor läste denna på finska, jag törs inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du att den är otäck? Jag kanske inte klarar den, jag är ju så sjåpig av mig.

      Radera
  3. Intressant. Måste kolla min läslista och se om den finns där.

    SvaraRadera
  4. Låter som en jätteintressant bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att den kan vara speciell

      Radera
  5. men läs den! den är otäck på sina stllen, men väldigt bra. jag lärde mig en bit hisotria som jag inte visste så mycket om tidigare

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...