söndag 17 oktober 2021

En smakebit på søndag - Att tro på Mister Pip

 

Smakebiten utgår från Astrid Terese på bokbloggen Betraktninger. Dela med dig en snutt av det du läser just nu - inga spoilers!

Bougainville är en av världens bördigaste platser. Släpp ner ett frö i jorden, efter tre månader är det en planta med glänsande gröna blad. Tre månader till så plockar man frukterna från den. Men utan macheter skulle vi inte ha någon egen mark. Lämnade man djungeln i fred skulle den komma marscherande ner för de branta bergssluttningarna och begrava våra byar i blommor och lianer.
Det är därför det var så lätt att glömma att det någonsin funnits en skola. Slingerväxterna hade, som för att mildra chocken, först strypt två träd med lila och röda blommor och sedan via dem krupit upp på skolans tak, krupit in genom fönstren och ringlat sig fram över innertaket. Ett halvår till så hade vår skola försvunnit ur sikte.


"Det är en sak jag vill att ni ska förstå. Jag är ingen lärare, men jag ska göra mitt bästa. Det är mitt löfte till er barn. Jag tror att vi, med era föräldrars hjälp, kan påverka våra liv till det bättre."

Lloyd Jones kommer från Nya Zeeland. Att tro på Mister Pip kortlistades till Bookerpriset 2007

På en kopparrik tropisk ö, sönderslagen av krig och övergiven av nästan alla, finns en enda vit man kvar: den excentriske mr Watts. Han är föremål för öbornas nyfikenhet och hån, men då det inte finns någon annan som kan undervisa barnen på ön städar mr Watts upp i det förfallna skolhuset och börjar läsa för eleverna ur Charles Dickens Lysande utsikter.

20 kommentarer:

  1. Ser spännande ut. Jag måste säga att omslaget är väldigt vackert.

    SvaraRadera
  2. jag var väldigt förtjust i den här boken när jag läste den för länge sedan. tack för smakebit och påminnelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som om jag kommer att gilla den. Har inte hunnit så långt än.

      Radera
  3. En författare från Nya Zeeland får mig per automatik intresserad. Boken låter bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte så många man träffar på därifrån - trots att de skriver på engelska.

      Radera
  4. Den läste jag när den kom. Tror den var med i Bokias Låna & Läs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag fann den på loppis och hade inte hört talas om den innan.

      Radera
  5. Tack för smakbit. Den boken kände jag inte till. Stiligt bokomslag!

    SvaraRadera
  6. Jag blir lite tveksam när jag läser slutet på inlägget. Om jag förstår det rätt så finns det en enda vit man kvar och han ska bli infödingarnas räddning. Låter kolonialt och mossigt. Men boken kanske är bättre än så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några sådana vibbar får jag inte alls. Om han har gift sig med en infödd kvinna och valt att stanna, varför skulle han inte bidra till samhället. Hittills är det förresten mest föräldrarna som har undervisat :)

      Radera
  7. Ja, intressant analys av Robert! Sen låter boken i sig välskriven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, inte alls några sådana vibbar än.

      Radera
  8. Språket ger mersmak, tack för ett intressant smakprov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att den kan bli riktigt bra.

      Radera
  9. Låter spännande, jag blir sugen! Tack för smakbiten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu har jag äntligen en stund över och ska sätta mig och fortsätta läsa och jag tycker, just, att det ska bli väldigt spännande.

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...