tisdag 16 maj 2023

Tisdagstrion - Sten, sax, påse

 

Tisdagstrion utgår från Ugglan & Boken. Ämnet för dagen är Sten, sax, påse, där 'påse' vid behov kan ersättas med 'papper'. Länge sedan jag var med nu, men efter två veckors sjukskrivning följt av denna vecka med semester, finns det i alla fall lite ork. 

En helt fantastisk bok! Andra delen är också läsvärd, men inte alls lika mustig, den har mer av det där Sovjet-kommunistiska-grå-kalla-tomma över sig. Tredje delen ska jag ta i tu med om jag någonsin klarar av att läsa igen. 


Den här får gå som 'sax' trots att den saknar sådan både i titel och på omslag. Huvudpersonen torde i alla fall använda sax tämligen ofta. Tänkvärd och inte alls dum bok. 

Livet blev nog inte riktigt som hon hade tänkt sig. Jocelyne, även kallad Jo, drömde om att bli modeskapare i Paris, men driver en sybehörsaffär i Arras. Hon väntade på drömprinsen, men det var Jocelyn, även kallad Jo, som dök upp. De har två utflugna barn och lever ett stillsamt liv tillsammans. För nöjes skull skriver hon en blogg om sömnad, spets och pärlor. En dag övertalas hon av sina väninnor att spela på lotto och vinner 18 547 301 euro! Den dagen vinner hon stort. Eller gör hon det?



Oftast kallas den väl bara Pickwickklubben, men det här tror jag var den ursprungliga svenska titeln. 


Och medan jag letade bilder så hittade jag den här:



Och den här:




Och några fler. Uppenbarligen kan det heta både 'rock' och 'stone'. Man lär så länge man lever.

8 kommentarer:

  1. Delacourts bok passar bra, tyckte den var lite tuff.

    SvaraRadera
  2. men hur kunde jag glömma Kadaré? som jag gillar. och Pickwickklubben! men det fanns en del att välja på när en väl började tänka

    SvaraRadera
  3. Allt jag önskar mig är den enda som jag har läst. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
  4. Allt jag önskar mig vill jag läsa! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Mösstanten här. Krönika i sten vill jag läsa. Roligt att du är med igen.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst någon av dessa och kände nog bara till Dickens bok.

    SvaraRadera
  7. Allt jag önskar mig känner jag igen, men har inte läst. Jag har läst annat av Dickens, men aldrig någon av hans längre romaner.

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst någon av dina.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...