söndag 1 september 2024

TBR september

 

Jag kommer att vara ledig i två veckor nu i september, enkom för att komma ikapp i trädgården. Det har jag försökt med i några år nu utan att lyckas. Det handlar inte längre om att rensa rabatter, nu är det fråga om att gräva om allt, och eventuellt hitta någon tynande perenn att ta till vara bland allt ogräset. Och så måste jag klippa granhäcken, beskära träden, plantera några nya och flytta fram bärbuskarna i ljuset, och och och...

Jag hoppas att jag ska ha såpass mycket ro i mitt snurrande huvud att det fungerar att lyssna på böcker medan jag går här och donar. Av erfarenhet vet jag att det är bäst med böcker på svenska när jag jobbar, det blir svårt att hålla fokus annars. Men en och annan på engelska hoppas jag kunna klämma in.


Hunt For the Shadow Wolf fanns med i augustis TBR. Jag har börjat lyssna på den vid två tillfällen. Den är inläst på skotska, vilket innebär att jag dels måste höra bra (inte sitta i bilen), dels måste kunna fokusera (inte jobba i trädgården, laga mat eller annat) ordentligt. Den är inte så lång, så jag hoppas att jag ska kunna lyssna på den på kvällarna, efter trädgårdsjobbet, samtidigt som jag stickar något okomplicerat. 



Bränt barn fanns också med. Svensk klassiker för Förkovran. 



Också med i augusti. Ny serie jag tänkte ge mig på nu när jag lyssnat klart på Elvira Birgitta Holms Vargserie.



Och den fjärde svenska jag inte hann med i augusti.


En deckare kan väl passa bra, tänker jag. Lätt att hålla fokus. Andra delen i första Shetlandskvartetten.


Jag tyckte mycket om Björnkvinnan och sedan jag lyssnade på den tänkt att jag vill läsa mer av Ramqvist.


Augustnominerad. Jag har länge tänkt läsa Jägerfeld. Den bör vara rätt lättlyssnad.



Augustnominerad och har funnits på läslistan länge. 27 timmar ligger den på. Jag brukar ha lättare att fokusera på facklitteratur, så det ska nog funka när jag går här och gräver.


Om jag mot förmodan lyckas l ä s a något, så tänker jag att det får bli dessa:


Katherine Paterson tilldelades ALMA-priset 2006. För Prisat.



Denna vann International Prize for Arabic Fiction 2019. För Prisat.



Marilynne Robinson är med i min Boktolva - som jag ligger gruvligt efter med.


Någon eller några noveller för Novellresan ska jag också läsa. Denna månad går färden till Barndomslandet. Jag behöver nog lite tips av Helena för detta, men i skrivande stund har hon inte publicerat ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tisdagstrion - Kropp & själ

  Det är över ett år sedan jag var med nu, trots att ambitionen alltid varit att delta. Ibland vill livet annorlunda och det är ju bara att ...