fredag 22 februari 2019

En ny tid & Doktor Bagges anagram


I En ny tid möter vi Lilly Bagge. Hon är en kvinna av sin tid, som troget följt sin make genom livet. Först som änka måste Lilly lära känna sig själv på nytt och inser då att det är dags att vända om, återgå till den hon var för tjugo år sedan. I Doktor Bagges anagram får vi nu istället följa Lillys make Vigand Bagge. Det är en märklig man som vigt sitt liv åt läkekonsten. Hans anteckningar ger oss en ny och överraskande bild av deras äktenskap.

Jag har sett de här böckerna på flera bloggar och varit sugen på att läsa dem. Jag trodde att Ida Jessen var svenska och blev rätt förvånad när de dök upp då jag sökte efter böcker skrivna på danska till Månadens språk. Jag var nog inte riktigt klar över vad de handlade om och heller inte att de hörde ihop, så det var en ren lyckträff att jag valde ut och lyssnade på dem någorlunda tätt inpå varandra. 

Lågmält, stillsamt och fint. Jag tyckte mycket om dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...