onsdag 13 februari 2019

Tine


Tine, klockarens dotter, befinner sig ofta i jägmästarfamiljen Bergs hus på Sönderjylland. Hon är där så ofta att hon nästan betraktas som en dotter i huset. När jägmästaren blir inkallad efter krigsutbrottet 1864 samtidigt som hans fru och barn reser till Köpenhamn, blir Tine kvar för att se efter huset.

Tine får väl nästan räknas som en klassiker och jag har länge tänkt att jag borde läsa den, så det passade ju bra att leta fram den nu när månadens språk är danska. Jag hade en kursare när jag läste svenska på universitetet som var alldeles till sig över Herman Bang och också skrev sin B-uppsats om just Tine.

Tja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga... Jag var väl inte helt över mig när jag lyssnade på den, men det är som den vinner i längden, den dröjer sig kvar liksom, och det känns faktiskt som jag skulle vilja läsa om den. Eller rättare: jag skulle vilja läsa den, inte bara lyssna. Ja, jag måste definitivt ge den en andra chans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...