söndag 3 februari 2019

TBR februari

Erindring om kærligheden var den enda bok i utmaningen Förkovran 2018 som jag inte fick läst. Jag gör ett nytt försök nu när månadens språk är danska.


För Tema Grekland har jag denna månad valt Dimitrios Iordanoglous Iliaden - en cover


Jag tänker också påbörja Iliaden, men det är definitivt inget jag tänker mig läsa ut under månaden. 



En av 3:orna i 3x3 är böcker av Maryse Condé. Jag hade faktiskt planerat in det innan hon fick det där alternativa Nobelpriset. Jag har tre böcker på vänt i bokhyllan, men jag har ännu inte valt vilken av dem jag ska börja med. 


Någon av böckerna i min hyllvärmarhög ska jag också läsa, men inte heller här har jag valt bok än.


Mer än fyra böcker - utöver det jag hinner med av Iliaden och några böcker ur Biblen (Tema Bibeln) - vågar jag inte hoppas på att hinna läsa. Och nu till ljudböckerna:

Hemingways Klockan klämtar för dig ska bli månadens klassiker i 6 klassiker på 6 månader, tänkte jag.


För Månadens språk, danska, har jag också hittat Ida Jessens En ny tid och Dr Bagges anagram. Det är böcker jag varit nyfiken på en tid, men jag visste faktiskt inte att hon är dansk. Jag trodde att hon var svensk. (Och här drabbas jag plötsligt av språkligt bryderi. Varför vill jag skriva är dansk, men i nästa mening var svensk? Förklara gärna!)



Andra delen i P A Fogelströms Barnserie, Krigens Barn, ska jag också lyssna på. Den ingår i utmaningen Förkovran.


Även Flauberts Madame Bovary ingår i Förkovran.



Jodå, det gick väl hyfsat med TBR januari. Jag gick ju ut rätt försiktigt. Jag bytte, som jag antydde kunde bli fallet, The Wind in the Willows mot Greven av Monte Cristo som månadens klassiker i utmaningen 6 klassiker på 6 månader. Jag bytte också ut tegelstenen Den långa väntans skog på månadens språk nederländska mot Omvägen, en bok jag länge velat läsa. I övrigt hann jag med bra många fler böcker än jag vågade hoppas, elva stycken närmare bestämt.

1 kommentar:

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...