söndag 22 november 2020

En smakebit på søndag - Kapten Grants barn

Smakebiten utgår denna söndag från Astrid Terese på Betraktninger. Dela med dig en snutt av det du läser just nu; inga spoilers!

- Vad säger ni? utropade Glenarvan. Skulle vi, som har tagit oss över Pampas och genom Australien, vara rädda för en färd på högst 11 mil?

- Jag tvivlar inte på vårt mod och vår uthållighet, sade geografen. Och 11 mil är ingenting att tala om i andra länder än Nya Zeeland.

- Vad är det som är så farligt här då? frågade Glenarvan.

- Vildarna, svarade Paganel.

- Vildarna! utropade lorden. Skulle några stackars eländiga vildar hindra oss, välbeväpnade och beslutsamma européer?

- Det är inga eländiga vildar det är fråga om här, genmälde Paganel. Det är inte skygga och okunniga australier, utan det är de intelligenta, grymma och blodtörstiga maorierna. De bildar stora, fruktansvärda stammar, som slåss mot engelsmännen, ofta besegrar dem och alltid äter upp dem!


Hoppla! Högresta patagonier och håriga aboriginer och nu detta. Hur som helst är det väldigt kul att läsa Jules Verne och jag passar på när Månadens språk är franska.



14 kommentarer:

  1. Åh! Jag läste typ allt av honom i min barn-/ungdom. I alla fall allt de hade i det lilla skolbiblioteket.

    SvaraRadera
  2. har några Jules Verne i bokhyllan, känner igen titeln.

    SvaraRadera
  3. Jag har också läst en massa böcker av Jules Verne och även denna. tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Så morsomt :-) Det er en annen måte å se verden på enn slik den er i dag. Jeg har bare lest Ei verdsomsegling under havet av Jules Verne, men kunne godt lest flere :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  5. Har inte hört talas om den boken av Verne. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  6. Oh, Jules Verne. Länge sedan jag läste något av den författaren!

    SvaraRadera
  7. Jag har läst Jorden runt...och gillade den mycket. Visst drar man lite på smilbanden åt dagens smakbit du serverar. Tack för den!

    SvaraRadera
  8. Verne var det längesen jag läste något av. Trevligt med klassiker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Det här är väl en tid när man trodde att de flesta främmande folkslag var kannibaler...

    SvaraRadera
  10. Den har jag inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Den titeln av Verne har jag ännu oläst, men det finns ju så många i Voyages extraordinaires. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. jag har tappat bort Månadens språk (och allt annat!) totalt! har inte läst Kapten Grants barn. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten av en bok som jag inte tror mig ha läst.

    SvaraRadera
  14. Jag hade någon barnvariant av Jorden runt minns jag. Men jag tror inte det blir så mkt mer Verne för mig.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...