lördag 21 november 2020

Veckans mening - vecka 47

 

Veckans mening utgår från Robert på Mina skrivna ord; en mening från veckans läsning som av en eller annan anledning fått dig att stanna upp.

Sent omsider kommer mitt bidrag. Jag har gått jour idag och är rätt sliten.

Den barmhärtige samariten är som bekant i nio fall av tio en kvinna och det är högst troligt att bibelkritiken så småningom kommer att uppdaga antingen en felöversättning eller också en förvanskning av urtexten.

Jag har just lyssnat färdigt på Olle Hedbergs Ut med blondinerna från 1939. En "pamflett mot antisemitismen och nazismen i Tyskland vid denna tid". Tyvärr inte mindre aktuell idag, även syndabockarna inte är desamma - inte primärt i alla fall; inte här i alla fall.

Trist omslag, men jag lägger in det ändå.


4 kommentarer:

  1. Intressant med ordet samarit. Det betydde en person från Samarien, och det som gjorde berättelsen så speciell för dem Jesus talade till var att ingen förväntade sig något gott från en människa från just Samarien. Men sedan har ju samarit blivit synonymt med just någon som hjälper andra (hemsamarit) vilket gör att innebörden gått förlorad. "Det är väl inte så konstigt att han ville hjälpa till. Han var ju en sån där samarit." Vid nyöversättningen av Bibeln bytte man därför ut ordet samarit mot samarier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag känner ju till bakgrunden, men har inte riktigt tänkt på det där med betydelseglidningen, till det helt motsatta till och med. Ungefär som 'kylslaget' och som det håller på att bli med 'björntjänst'.

      Radera
  2. Jomen absolut, så måste det ju vara tänker man. Fler barmhärtiga samariter i maktposition, tack. Skulle nog minska polariseringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt imponerad av Hedbergs kvinnosyn och blir riktigt nyfiken på karln. Boken har ju ändå 80 år på nacken. Han skriver också att mod är en typiskt kvinnlig egenskap.

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...