söndag 29 november 2020

En smakebit på søndag - Norrlands akvavit

 

Smakebiten utgår denna vecka från Mari på Flukten fra virkeligheten. Dela med dig en snutt av det du läser just nu, inga spoilers!

Den här boken läste jag förvisso ut för några dagar sedan, men jag har inte hittat några bra passager varken i det jag läser eller lyssnar på just nu. Torgny Lindgren bör man lyssna på, vilket jag också gjort, så med viss reservation... (Ska till exempel Stockholmaren vara med stor bokstav? Han heter ju liksom så på bygden. Till och med hans hustru benämner honom så)

Det var värmens fel alltsammans. Han hade klätt av sig alldeles naken, berättade han. Stödd på ett räfsskaft hade han stått i skuggan under gårdsrönnen och Kristina hade skrattat åt hans pung. Den nådde nästan ned till knäna, hade hon sagt. Detta var givetvis den förfärliga värmens fel, värmen och naturlagarna. Men sedan hade hon blivit mycket, mycket allvarlig. Klä på dig! hade hon sagt. Vi har aldrig varit nakna utomhus. Vi har aldrig visat oss offentligt utan kläderna. De där orden om pungen hade förargat honom en aning. 
Jag förstår dig sa Olof Helmersson, en anmärkningsvärt stor pung det är knappast något att hånskratta åt. 
Men, fortsatte Stockholmaren, då hon sa VI, på detta självgoda, tveklöst främlingsfientliga sätt, då var det något som gick sönder inuti honom.

Karln är fantastisk! En av mina absoluta favoriter. Hans böcker är fulla av en stillsam humor, men detta stycke var lite mer explicit dråpligt.


11 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Den har jag läst för en massa år sedan.

    SvaraRadera
  2. Ja, om det är hans smeknamn så ska det vara en versal! Jag har aldrig läst Lindgren.

    SvaraRadera
  3. Den här har jag läst. Mycket bra och bitvis riktigt rolig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig läst något av honom än men den här boken har jag faktiskt i hyllan någonstans. Tror jag fick den av min farmor. Tack för smakbiten, den var rolig!

    SvaraRadera
  5. Har inte läst något av honom. Det kanske man borde.

    SvaraRadera
  6. Läst ett par böcker av författaren men osäker på om den ena var denna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Jag måste bekänna att jag har läst denna samt två andra titlar av Lindgren och ingen har fått mer än 2/5 i betyg...så jag kanske inte fattar hans humor? Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  8. Den här boken står oläst i hyllan, och jag har faktiskt inte läst någon av hans böcker. Eller lyssnat på.

    SvaraRadera
  9. har denna i bokhyllan men inte läst, tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  10. en helt underbar bok! fullständigt outstanding. tack för smakebit och påminnelse!

    SvaraRadera
  11. Har inte läst något av den författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...