lördag 4 december 2021

TBR december

 

Eftersom det gick så erbarmligt dåligt för mig med novembers läsning, så ligger jag rätt surt till om jag ska få till mina utmaningar för 2021. Månadens TBR avser således snarare vad jag vill hinna med, än det jag tror att jag ska hinna med. 

Böcker och e-böcker


Det här är den bok jag ska läsa för Månadens språk, som är thailändska.


   

Ska jag hinna klämma de åtta böckerna i Årets världsböcker, så måste jag läsa båda dessa. Orkansäsong hann jag nämligen inte med i november. Å andra sidan så presenterades de i juni, så det är väl ett halvår kvar innan en ny kommer. 



Jag saknar ett drama i utmaningen Förkovran, och detta kan väl passa bra. 


 

Ska jag klara att klämma en bok för varje pris i Prisat, så måste jag läsa dessa. Kruso hann jag inte med i november. 


Och inte har jag hunnit med denna novellsamling som ingick i De fyra årstiderna - höst. Jag ska försöka klämma den i helgen och sedan lägga upp De fyra årstiderna - vinter. 

 

De här tre har varit planerade för Naturlig läsning under hösten, men jag har inte lyckats läsa någon av dem. Åtminstone en av dem hoppas jag att få till i december.


Ljudböcker

Ljudböcker brukar vara lättare att få till och eftersom jag kommer att vara ledig en del före jul och då fara runt här som ett torrt skinn och städa, handla, baka, fixa, pynta, slå in paket... så räknar jag med att hinna lyssna en hel del. Många av böckerna är dessutom väldigt korta. Det blir lättsamt, det mesta, deckare och barnböcker.



Del 2 i Game of Thrones ligger på 36 timmar. Jag har drygt sju kvar.



Augustnominerade Trubbel har jag haft på läslistan länge. Har alltid varit svag för Olle Adolphson.



Efter Autumn tänkte jag fortsätta med Winter i Ali Smiths årstidsserie.



Jag har ju aldrig läst Maria Lang, men nu djeflar! Den lär ha jultema, därför väljer jag just den.



Tredje delen i Kautokeino-serien.



Deckare från Västerbotten kan jag ju inte stå emot.


  

Andra delen i Kiruna-trilogin respektive uppföljaren till Rotvälta.


 


Här är andra delen i tre serier för barn, där jag har tyckt mycket om första delen.



Två noveller. Ligger runt en halvtimma var.


 

Trollvinter läser eller lyssnar jag på varje vinter. Snöstormen tänkte jag också ska bli en återkommande vinterbok, nu när det finns att tillgå i Lassgårds inläsning igen.


 


Tre adventsböcker om 24 kapitel vardera.




3 kommentarer:

  1. Blir spännande att se vad du tycker om Bakvatten! :) Orkansäsong är jag väldigt sugen på att läsa också.

    SvaraRadera
  2. Wow så många böcker du MÅSTE läsa! Själv har jag svårt för dom som andra vill att jag ska läsa - och så grejar jag inte att lyssna på ljudböcker även om det låter praktiskt. Men när jag läser så vill jag läsa, inte göra nåt annat!
    En bok - av många du visar - som jag gärna skulle vilja läsa är den om Olle Adolphson (som bodde granne med min gubbe i många år).
    TREVLIG 2:a ADVENT/Susie

    SvaraRadera
  3. Jösses så många böcker du ska läsa! Jag är glad att jag hittat e-böcker, eftersom jag har svårt att lyssna på ljudböcker pga nedsatt hörsel. Har just läst Tove Alsterdals "Slukhål", den var bra!
    Cochlea-implantat som jag kanske ska få, ger man till oss som har lite hörsel kvar, de som är helt döva får ingen hjälp av cochlea-impantat, hjärnan måste ha minnen av ljud. Däremot så får nyfödda barn som inte hör, implantat , de opereras vid 5 månaders ålder, visst är det imponerande!
    Jag borde varit tidigare med att bli utredd för implantat, min hörsel är så dålig nu, på mitt bästa öra hör jag 20 %, och på de öra som ska få ett implantat har jag 4 % hörsel kvar, så det är verkligen på tiden att nånting görs!
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...