söndag 23 januari 2022

En smakebit på søndag - Din tjänare hör

 

Smakebiten utgår från Astrid Terese på Betraktninger. Dela med dig en bit av veckans läsning; inga spoilers!

Pust! Jag ordnade så att vi kunde bli provtagna via jobbet, jag och äldste sonen, så vi fick flänga iväg till Falun här på morgonen. Sonen har varit på skolresa till Idre och nu är halva klassen sjuk och två har testat positivt. Sonen blev sjuk dagen efter han kom hem och jag - som varit sjuk i veckan och bara hunnit arbeta en dag - fick nya symtom. Ibland känns det rätt hopplöst det här. 

En av våra undersköterskor, som har haft covid och är vaccinerad med tre doser, fångades i en smittpårning. Hon hade inga symtom men var positiv. Hur ska vi kunna värja oss mot något sådant? En tröst i eländet är väl att samtliga patienter som ligger på IVA hos är ovaccinerade och ingen har omikronvarianten. Så förhoppningsvis blir viruset "snällare". Det är ju också det rimligaste. Viruset tjänar ju inget på att folk blir knalldåliga eller dör utan gynnas bäst av att värden inte är sjukare än att hen orkar trava runt och smitta andra. Nå väl, smakebit var det...

Man ämnade taga ifrån honom något som han hade rätt till! Och han blev jublande vred. Det är som att taga ifrån en kall hans gamla kärling och säga du får en ny piga istället, det förlorar du inte på!
Men en jordbit kan väl inte jämföras med en god gammal hustru, sa landtmätaren, nästan rörd över de ömma känslor som tycktes finnas i denna bärsärk. Han lät sin spatserkäpp skriva en båge i luften. Och han fortsatt med
onera och impediment
och skälig kompensation och sunt förnuft och grannarna nickade som om de visste vad onera och impediment betydde.

Första delen i Jernbaneeposet av Sara Lidman. Vi får se om jag tar mig igenom alla sju som planerat. Det går lite segt ska jag erkänna.

10 kommentarer:

  1. har inte läst så mycket av Sara Lidman, men den här blir jag sugen på. tack för en fin smakebit

    SvaraRadera
  2. Jag har hört om flera som testat positivt, utan att de har känt sig dåliga på något sätt. Blir ju omöjligt att skydda sig. Men ja, jag brukar också trösta mig med att det enda viruset vill är att leva och inte tjänar på att ta död på värden.

    SvaraRadera
  3. Sara Lidman har jag läst något av, minns dock inte riktigt vad, länge sen nu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Så man kan bli "jublande vred" ! För mig är jublande något ytterst positivt! Positivt är ju inte denna jäkla pandemi. Du bor förmodligen i mina trakter, jag finns numera i Sundborn. Jag har dotter, barnbarn och barnbarnsbarn i Falun och igår såg det ut som att de yngsta var smittade. De fick i alla fall feber och var hängiga men pcr-proven var negativa och idag är de pigga igen. Det blir nog upplopp snart om inte restriktionerna släpper, folk är så less på allt så snart bryr de sig inte. Tack för smakbit, Lidman är på min lista över författare jag borde ta mig an.

    SvaraRadera
  5. Jag har läst en bok av Sara Lidman, men jag har alltid tänkt att det ska bli flera.

    SvaraRadera
  6. Sara Lidman har jag läst en del av men det var 20 år sedan. Kanske dags igen.

    SvaraRadera
  7. har några Sara Lidman i min Västerbottenhylla, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Boktiteln får mig att minnas en historia. Den unge prästen höll sin första predikan och han skulle då använda Bibelcitatet "Tala Herre, din tjänare hör!" Men han var så nervös, så istället sa han: "Tjänare Herre, din talare hör!"

    SvaraRadera
  9. Flera av mina kollegor har testat positivt de senaste dagarna. Det borde bli någon form av smittspårning nu tycker jag.. Får ta ett snabbtest hemma nu.
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Verkar som lite speciellt språk i denna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...