onsdag 19 januari 2022

Veckans kulturfråga - vecka 3

 

Kulturfrågan utgår från Enligt O och denna vecka undrar hon:

Vilken film eller tv-serie var bättre än boken?

Ja, nu är det ju så att jag inte har sett vuxenfilm på bio sedan 2005 ungefär - ja, det är förskräckligt - och någon tv har jag inte. Skam är väl den enda serie jag sett de senaste 6 åren och Gräns den enda filmen, båda via SVT Play. Det blir således lite anno dazumal över mitt inlägg.


Orlando är en av mina absoluta favoritfilmer. Fantastisk! Vilken enastående visuell skönhet! Men Virginia Woolfs bok tyckte jag var skittråkig. Jag har uppenbarligen inget som helst sinne för Woolf. Tre böcker har jag läst av henne och ingen av dem har jag tyckt om.



Häxorna i Eastwick tyckte jag var riktigt charmig på den tiden det begav sig. Nicholson! Men John Updikes bok tog jag mig knappt igenom. Den hade inget av den magi och espri som fanns i filmen. 

8 kommentarer:

  1. åj, trodde jag missat Orlando som serie... skulle vilja se filmen igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (vi har ingen tv, du kan ju se svt-filmer (och annat) i din mobil, i datorn, iPad...

      Radera
    2. Jag har ingen ro. Annars hade jag väl haft en tv, för att få en anständigt stor bild.

      Radera
  2. Eastwick-filmen vill jag gärna se! Har boken men inte läst ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om den håller än, men då var de flesta förtjusta i den. Och jag har hört fler som tyckt att filmen var så otroligt mycket bättre än boken. Men det var ju länge sedan nu.

      Radera
  3. Orlande har jag aldrig förstått mig på. varken film eller bok. tror mig ha sett Häxorna i Eastwick. Jack Nicholson brukar jag gilla. har inte läst boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, jag trodde att du var en stor Woolffantast. Och inte filmen heller?! Jag som tycker att den är så fantastisk.

      Radera
  4. Orlando har jag bara sett, inte läst. Håller med om att det är en fantastisk film!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...