onsdag 12 januari 2022

Veckans kulturfråga - vecka 2


Veckans kulturfråga hos Enligt O lyder:

Vilka läsmål har du för 2022?

Oj, jag har typ tusen utmaningar och andra läsmål igång - så där så att folk blir trötta och muttrar bara de ser det. Men jag måste ha någon styrning på mitt läsande. Annars sitter jag här bland drivor av böcker och alla närmare tusen nersparade böcker på Storytel och blir alldeles förvirrad, och väljer enligt minsta motståndets lag. Det skulle bli tråkigt, och förmodligen ensidigt, och jag skulle missa all litteratur som kräver en smula ansträngning. Det viktiga är inte att jag klarar utmaningarna, det viktiga är styrningen. Och jag älskar att bocka av listor :)

Jag får helt enkelt hänvisa till inlägget om utmaningar och läsplaner för 2022. Jag kan ju nämna att jag redan nu inser att jag tagit mig vatten över huvudet när det gäller Finish That Series, i alla fall när det gäller de böcker som inte finns i ljudformat. Nå ja... styrningen var det.


9 kommentarer:

  1. listor är inte riktigt min grej... men ska göra ett försök med Kaosutmaningen! 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är alla olika och måste så vara. Det är jättekul att du vill vara med i Kaosutmaningen.

      Radera
    2. Kaosutmaningen är den roligaste av dem alla :)

      Radera
  2. Du ställer ju otroliga krav på din läsning med alla listor och utmaningar :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är inte krav för mig, det är ett hjälpmedel. Som grammatiken när det gäller språkstudier, matematiken för fysiken eller tabeller och diagram för överblick.

      Radera
  3. Är också i behov av styrning! Det gäller inte bara läsandet, utan hela livet. Planering och listor är min grej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar undra om det, paradoxalt nog, är för att jag är så ofyrkantig som jag behöver de där listorna. Jag blir galen när det är för fyrkantigt och absolut inom gränser, tider, regler, vårdprogram etc. Antagligen därför jag har valt geriatriken, som är så bred och så uttalat individanpassad, inte DEN diagnosen > DE läkemedlen > DE målvärdena > DET uppföljningsintervallet. Det är som att mitt amöba-jag ändå behöver något slags styrhjälp. Jag har ju - bortsett från Finish That Series - gått från specifika titlar på listorna till mer övergripande 'klassiker', 'Bookerprisad' etc

      Radera
  4. Haha, ja du måste leda utmaningsligan :). Men jag håller med dig, det är jättekul att göra planeringen och listorna - och än sen om man inte läser allt man föresatt sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att få leda någonting någon gång i livet :)
      Ja, precis så är det!

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...