fredag 1 september 2023

TBR september


Jaha ja, så var den sommaren slut och helst hade man velat peta in Tove Janssons 'Höstvisa' här. En sommar går förbi, den är alltid lika kort...

Nej, läsa kan jag fortfarande inte, men jag stickar en del och lyssnar på Nördic Knitting. Och eftersom jag på något halvplanerat vis försöker läsa finskt, så tycker jag att den här kan passa.




Dags för Gamache del 11



Jo men en klassiker ska väl med. Vem är det nu som tyckte att den här var fAsansfull? Jag gör ett försök. Jag har hittat en inläsning på brittisk engelska, tack och lov!



Hurra! Nu finns Strändernas svall som ljudbok. Jag har velat läsa den länge och när jag nu inte kan läsa, så tackar jag och tar emot. Ingen skit-Saga-produktion heller, det är Reine Brynolfsson som läser. Johnsons tolkning av Odysséen, och jag gillar ju de där moderna tolkningarna av grekiska myter och sagor.



Lite 'naturlig läsning' måste med, även om jag nu inte har några utmaningar i år.

Over the course of a year, leading historian and nature writer David Gange kayaked the weather-ravaged coasts of Atlantic Britain and Ireland from north to south: every cove, sound, inlet, island.



Jag har länge varit sugen på att läsa om Bilbo och Sagan om ringen. Andy Serkis inläsning lär vara lysande. Den nya svenska översättningen går fetbort.



Jag kan inte motstå det där med mermaid. Kanske för att jag älskade The Mermaid of Black Conch så mycket. Jag är som bekant svag för magisk realism. 

One September evening in 1785, Jonah Hancock hears an urgent knocking on his front door near the docks of London. The captain of one of Jonah’s trading vessels is waiting eagerly on the front step, bearing shocking news. On a voyage to the Far East, he sold the Jonah’s ship for something rare and far more precious: a mermaid. Jonah is stunned - the object the captain presents him is brown and wizened, as small as an infant, with vicious teeth and claws, and a torso that ends in the tail of a fish. It is also dead.


Antagligen borde jag ge mig här, för fyra av böckerna ligger bortåt 20 timmar, men eftersom jag har en veckas semester nu och tänker att jag ska gå här hemma och städa, städa, städa, röja, röja, röja såväl inne som utomhus, så hoppas jag hinna med några till, vi får se hur det går.



Den här har jag haft på läslistan länge och jag hör ständiga lovord. Tror att det kan vara något för mig. 




Jag började på den här för flera år sedan. Den inleddes med att det skulle dränkas kattungar. Jag stängde av och lämnade tillbaka den. Ja, det var på den tiden jag lyssnade på CD-böcker från bibblan. Men jag ska väl ta mig i kragen med ett nytt försök. Augustprisvinnare och jag försöker ju plöja en del Augustböcker. 



Hans förra lyssnade jag på här förleden, den handlade om talgoxar - eller talljoxar, som de ejenklien borde heta :) Dags för denna - om jag hinner. 

2 kommentarer:

  1. Jag gillade verkligen inte Little Women. Tyckte den var riktigt tråkig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du också!? Lyssnar på den nu. Den är faktiskt rätt tråkig. Men vem var det mer, som verkligen avskydde den.

      Radera

TBR maj

  April har varit lite av ur askan i elden när det gäller problemen på jobbet. Kanske är det ändå på väg att vända nu. Jag måste ju försöka ...