lördag 6 januari 2024

Läsplaner 2024

Efter 2023, som var ett riktigt pruttår läsmässigt, så verkar det som om jag kan l ä s a, åtminstone lite, igen och jag klarar att lyssna på annat än deckare - första halvan av 2023 var det i princip bara det som fungerade. Jag återupptar därför mina sedvanliga läsutmaningar och ber en stilla bön att det ska fungera.

Förkovran är min egen utmaning och ett sätt för mig att se till att bli en smula beläst. Böcker som kanske innebär lite uppförsbacke och som inte alltid är så lättillgängliga. 

Jorden runt på 100 böcker kommer från Ugglan & Boken och är ingen tidsbegränsad utmaning. Tur det, för jag tror inte att jag lyckades pricka av ett enda nytt land under 2023. Inte helt lätt att hitta översatt världslitteratur som ljudbok. Nu kanske jag kan läsa lite och lyssna lite mer på engelska och då blir det genast lättare. 

Naturlig läsning gör jag för fjärde året nu, tror jag. Fokus på djur, natur, trädgård, miljö, naturvetenskap och naturhistoria. En i månaden är målet. 

Boktolvan har jag gjort två år tidigare, och aldrig rott i land. I år kanske?

Novellresan utgår också från Ugglan & Boken och är ny för i år. Jag gillar ju att läsa noveller, så jag tar och hänger på. 

Kaosutmaningen får också vara med, den brukar jag nämligen klara utan att anstränga mig. Det är Mrs Calloway som håller i den i år. Det är lite kul, tycker jag, att den är som en vandringspokal, ny blogg anordnar varje år. 

Sedan tidigare så brukar jag försöka läsa Augustnominerade böcker. Ett ungefärligt mål är att ha läst åtminstone tre i varje kategori för varje år. Eftersom jag inte hade några utmaningar förra året, så kunde jag raskt kasta mig på nomineringarna och har faktiskt klarat målet för 2023 med marginal. Jag har läst sex i gruppen skönlitteratur, tre i gruppen facklitteratur och fyra av barn-/ungdomsböckerna. Men det finns ju väldigt många "gamla" år kvar att klämma.

Jag har under en tid - hur länge? - försökt klämma en del finsk litteratur (inkl finlandssvensk), så att det ofta varit åtminstone en titel varje månad. Nu är ingen planerad för januari (Westö var inplanerad tidigare, men han får vänta lite) men jag tänker nog att jag ska fortsätta, om än inte exakt varje månad. Det finns otroligt mycket bra finsk litteratur.

Jag har också lösa planer på att läsa Karin Boye under året. Jag har faktiskt bara läst Kallocain och enstaka dikter. Om jag kommer till skott så kanske jag lägger en lista i marginalen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR maj

  April har varit lite av ur askan i elden när det gäller problemen på jobbet. Kanske är det ändå på väg att vända nu. Jag måste ju försöka ...