lördag 6 januari 2024

TBR januari

 

En lite sen TBR kommer här. Jag har haft en kär väninna på besök över nyår och sedan varit sjuk och jobbat, så att jag inte haft tid respektive ork att fixa med bokplaneringar och bloggande. 



Jag är en sådan som inte alls haft något sinne för charmen med tarmen. Jag har tvärt om tyckt att hela GI-kanalen, från början till slut, är det mest ointressanta man kan tänka sig. Men ju mer jag tjatar och tjatar om magar och svär över medarbetare som springer och tar urinstickor i tid och otid, desto mer börjar jag intressera mig, i synnerhet för tarmfloran och dess funktion. Jag tror att den kan vara riktigt intressant. 



Första delen av tre. Svensk klassiker för Förkovran. Det är den jag lyssnar på nu.



Novell - lite längre sådan - för Novellresan som denna månad utspelar sig i 20-talets Paris.



Prisad av Svenska Deckarakademin som bästa deckardebut. För Prisat.



Jag fortsätter klämma återberättelser av grekisk mytologi. Dags för Pandora och hennes ask. Men 'jar'? Vad var det för kärl hon hade egentligen?

(Nu har jag kollat, en pithari, urna, ska det vara, men uppenbarligen kallas det felaktigt för 'ask' även på grekiska. Jar kanske inte är så tokigt i alla fall då.)

Pithari




Den har ju blivit väldigt lovordad och jag gillade hennes förra.



Jag har gillat det jag har läst av Niemi. Borde verkligen läsa mer. 



Tredje delen. Det är bara att stå ut med Lo Kauppi.


Månadens bok för Naturlig läsning. 

Finns som radioföljetong. Jag brukar ju försöka läsa tre böcker av senaste Nobelpristagaren i min utmaning Förkovran, så även i år.


Jag tänkte att jag skulle våga mig på att lista några vanliga böcker också. Eller, egentligen är det e-böcker, men de ska  l ä s a s  i alla fall, inte lyssnas på.


Ytterligare en novell för Novellresan.



Tarjei Vesaas har jag länge tänkt läsa. Nu är han en av de tolv i Boktolvan



Can Xue är en annan av de tolv i Boktolvan. Jäkla snyggt omslag!



Lite poesi måste också vara med. Jag har läst en diktsamling av Espmark förut och det tyckte jag mycket om. Också Förkovran

2 kommentarer:

  1. Ska bli intressant se vad du tycker om Sten i siden! Har inte läst den men sålt galna mängder av den under julhandeln :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där! Jo men, han brukar ju vara bra och jag antar att han säljer extra bra där uppåt hemåt. Vet inte alls vad den handlar om, så det blir spännande :)

      Radera

TBR maj

  April har varit lite av ur askan i elden när det gäller problemen på jobbet. Kanske är det ändå på väg att vända nu. Jag måste ju försöka ...