måndag 1 oktober 2018

En vecka i Berlin


Unge Jesper Lier kommer till Berlin full av förhoppningar och drömmar. Medan vänner och bekanta börjar plugga och tar sina första kliv på karriärstegen, har Jesper bestämt sig för en annan väg: han ska bli författare. Men det går inte riktigt som han har tänkt sig. På dagarna sliter han som praktikant på en tidning och på nätterna knaprar han piller, dricker och skriver på den stora romanen som bara blir tjockare och tjockare. När han slutligen inser att romanen är värdelös, bränner han den och då börjar plötsligt figurerna från romanen att dyka upp i hans liv. Och de vill honom allt annat änväl...

En vecka i Berlin är en tragikomisk roman om att brottas med sina drömmar och om det där hålet man kan ramla ner i innan man tar klivet in i vuxenvärlden.

Jo men faktiskt, jag gillade den här. Benedict Wells skrev boken redan när han var 19 år, även om den inte kom ut förrän några år senare, som hans andra roman.

Månadens språk för september var tyska och det här var den andra jag läste. Det blir lite hipp som happ med postandet nu när jag ligger så katastrofalt efter i min läsdagbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...