onsdag 3 oktober 2018

Och fåglarna flög


Sedan urminnes tider har gamla och unga om höstarna fångat småfåglar på Floryslätten utanför Istanbul. Framför stadens moskéer, kyrkor och synagogor har dessa fåglar sedan sålts för en billig penning för att genast bli frisläppta. Fåglarna har så flugit rakt upp till Paradisets port, där de lagt ett ord för sina befriare...

Kanske inte så käckt att fånga en massa fåglar och tränga in dem i burar, men är det inte en ganska vacker sed ändå?

Tre pojkar har kommit från Fait och slagit upp sitt tält invid slätten för att fånga fåglar. Men sedan ska de lyckas sälja dem också...

Jag hade gärna sett den där slätten med alla flyttfåglarna.

Rätt fin liten bok.

Det var mitt val för Månadens spåk i maj, turkiska. Jo, jag ligger väldigt mycket efter med min läsdagbok, så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...