tisdag 16 oktober 2018

Veckans topplista - Skogen


Denna vecka handlar Veckans topplista hos Johanna om böcker som på något vis har anknytning till skogen. Och eftersom skogen är något av det käraste och viktigaste i mitt liv, så ser jag verkligen fram emot att titta runt bland bokbloggarna och se vad de bjuder på för spännande. Här är mina favoriter. Det var inte lätt att välja bara fem, men den här gången har jag tagit mig i kragen och låtit bli att fuska med extra titlar. 


I Europa är Henry David Thoreau (1817–1862) känd som författare till Skogsliv vid Walden och den politiska pamfletten Om civil olydnad. I USA anser många att hans verkliga storverk är dagböckerna, hans Journal, 39 tätt skrivna volymer med omsorgsfullt utmejslade texter om livet, läsningen och naturen i New England. I dem avslöjar Thoreau sig även som en hängiven fågelskådare. Ornitologen Lennart Nilsson har översatt ett fängslande urval av Thoreaus texter om fåglar kring hemstaden Concord. Boken är illustrerad med gravyrer ur Alexander Wilsons banbrytande praktverk American Ornithology, dels i svartvitt, dels i handkolorerade planscher ur originalupplagan från 1808–1814.



Onsdagen den 14 januari

Idag kom Grenaas. Vi måste flytta när arrendet för Skogen löper ut den trettio­första maj detta år som är. Grenaas stod kvar i dörren, klev inte in. Bror och jag satt vid köksbordet. Vi sa inget. Sedan frågade Bror hur vi skulle göra med redskap och verktyg, detta som står i uthusen och som är samlat sedan föräldrarnas tid.

Så börjar berättelsen om Maria och Bror. Hela sina liv har de skött gammelskogen men nu har kyrkan sålt marken till Grenaas, skogen ska huggas ner och de tvingas flytta till en lägenhet i samhället. De blir ett ärende på den unga Fridas bord, och ju närmare Maria kommer den livsavgörande förändringen, desto mer närvarande blir barndomen på gården, kärleken till skogen och försöken till försoning med livet. 



In this wilderness classic, the quintessential Alaskan frontiersman relates his experiences from over twenty years as a homesteader. As New York Newsday has said of his work, “If Alaska had not existed, Haines might well have invented it.”



Ja, den här behöver väl ingen närmare beskrivning. Jag har alltid varit särskilt förtjust i fladdermusen som flyger med Tusse på ryggen. För han heter väl Tusse?



En bok som för skogens och den skapande människans talan."Det är en lek mellan skogen och mig, i naturens egna färger, en tonsatt lek i dur och moll. Jag tror mig veta att det är en kär lek. Men jag vet också att skogens och vår egen överlevnad är beroende av varandra. Det lekfulla arbetet blir till unika väsen i trä, där gränser mellan djur och människa, saga och verklighet, vilt och tamt ofta suddas ut. När sedan orden velat följa med mina varelser på upptäcktsfärd ut i världen så har de fått det. Det kan bli en anteckning rak som en granslana, eller en slingrande slysnårstanke. Det kan bli en saga lika trolsk som en gammeltall eller ett slags lokattskrumbukt som letat sin egen väg."


1 kommentar:

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...