torsdag 20 juni 2019

Ett hål om dagen


Louis Sachars närmast kultförklarade Ett hål om dagen som utkom första gången 1998. Sedan dess har titeln getts ut över hela världen, i ständigt nya format. 2003 blev boken film i Hollywood. Här träffar läsaren otursförföljde Stanley Yelnats. Han är oskyldigt anklagad. Dömd att gräva hål i en torr, öde öken. Det är verkligen inte lätt att vara Stanley. Ett hål om dagen är ett mångfacetterat mysterium med en stor portion svart humor.

'Kultförklarad' - och jag hade aldrig hört talas om den förrän jag fann den i någon lista. Samma lista där jag fann A Tree Grows In Brooklyn, det är jag ganska säker på, men vilken? Eftersom båda titlarna är avsedda för 'unga vuxna' börjar jag fundera på om det kan ha varit en sådan 100 bästa-lista som jag sprang på någonstans. Fast när jag googlat i efterhand har jag inte träffat på någon.

Som vanligt blir jag galen när inläsaren - och/eller producenten - inte bemödat sig med att kontrollera uttal. Det heter tarántel, inte tarantél. För övrigt sannolikt en felöversättning; engelskans tarantula ska inte översättas med tarantel utan med fågelspindel. Inte samma sak! (Och tarantella är inte en spindel, det är en dans. Jag får krupp när folk kallar fågelspindlar för tarantella; så småsint är jag). I övrigt en mycket bra inläsning.

En riktigt, riktigt charmig bok. Läs den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...