måndag 13 januari 2020

Authors & Characters - Johannes


Authors & Characters utgår från Lyrans Noblesser: Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn. Var gärna fantasifulla med namnen, de kan vridas och tänjas, gälla alla kön, vara olika versioner i olika länder o s v. Improvisera! Varje måndag lägger jag upp ett inlägg med veckans namn och mina val. Lägg upp era egna inlägg, släng in en länk i mina kommentarer, besök varandra för att få lästips och kommentera gärna.

Idag är namnet Johannes


Johannes Anyuru torde väl vara känd för de flesta. Svensk författare av poesi, skönlitteratur och dramatik som fått åtskilliga priser och utmärkelser. Jag har bara läst De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, som belönades med Augustpriset 2017 - väldigt bra! En storm kom från paradiset, som handlar om Anyurus far, stridspilot som kom från Uganda som flykting undan Idi Amins regim, står dock och väntar i bokhyllan. Den fick Svenska Dagbladets litteraturpris 2012.



När det gäller karaktären får det bli den kvinnliga namnformen...

Johanna heter karaktären (förstås) i Johanna Frids autofiktiva Nora eller Brinn Oslo brinn


5 kommentarer:

  1. gillar Anyurus böcker, han har verkligen ögon för vår samtida, Frids bok har jag inte läst ännu.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst något av Anyuru, men tänker definitivt göra det en dag.

    SvaraRadera
  3. Anuyurus bok finns i min läslista men jag har inte läst den än. Bra att bli påmind.

    SvaraRadera
  4. gillade inte Anyurus bok, men däremot var han väldigt trevlig på ett författarbesök på orten. Johanna Frid har jag lust att läsa

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...