onsdag 1 januari 2020

Sammanfattning utmaningar och teman 2019

Jo men faktiskt, alla mina utmaningar klarade jag.

Förkovran
Trettio böcker lästa, varav sexton torde kunna benämnas 'klassiker'. I ärlighetens namn var det någon timma efter midnatt på nyårsaftonsnatten som jag avslutade diktsamlingen, men jag godkänner mig själv på den :) Ett par titlar bytte jag ut, Kenzaburo Oes Mardrömmen mot Sinclair Lewis Fällan, för att kunna lyssna istället, och Iliaden mot Forsters Ett rum med utsikt av samma orsak.

3x3
Nio böcker lästa. En planerad titel förkom (Tre systrar av Bi Feiyu), så den bytte jag ut mot en annan (Nudelbagaren av Ma Jian).

6 klassiker på 6 månader, del 3 och del 4
Tolv klassiker lästa - även om nu novemberklassikern inte blev klar förrän i december.

Månadens språk
Tjugo romaner och tolv klassiska dramer lästa.

Hyllvärmarutmaningen
Tolv böcker lästa, som stått i hyllan mellan ett och trettio år.

Kaosutmaningen
Ja, för Kaosutmaningen behöver man ju inte läsa något extra. Det blir mest att bocka av allteftersom man läser det man planerat. Möjligen styr det en smula vilken av två eller flera böcker som man ändå ville läsa som man i slutändan väljer. Jag klarade 35/35, godkäntgränsen var 20.

Goodreads
Jag vågade inte hoppas på att jag skulle ha samma läsflyt som jag tyckte att jag hade 2018, så jag gick ut lågt på 78 böcker - en och en halv per vecka. Jag läste 155 - men en bok är inte med (jag orkade inte lägga in den manuellt). Inte heller är de grekiska dramerna med, och med ett undantag inte barnböckerna jag läst för Nasse heller.


När det gäller mina teman gick det betydligt sämre än jag hade önskat. Det är sannerligen inte mycket ur Bibeln jag läst och inte alls så mycket som jag planerade i Tema Grekland; jag hade räknat med att läsa såväl Iliaden som ett antal böcker om Bysans. Å andra sidan blev det fler dramer än jag hade tänkt. Nå väl, lite är bättre än inget och en vacker dag ska jag läsa hela Bibeln och Iliaden är med i Förkovran i år igen. Som sagt, en vacker dag...

Sammantaget är jag jäkligt nöjd med mitt läsår och vad jag uppnått när det gäller förkovran. Dutti kicka!

4 kommentarer:

  1. rasa i månljus står och väntar i min bokhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra! Kommer dessutom som radioföjetong nu snart.

      Radera
  2. Imponerande! Och det är verkligen kul med alla läsutmaningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så kul. I år lär jag inte klara alla, jag har givit mig på så många, men de hjälper mig att finna en vettig riktning i mitt läsande, och det är det viktigaste.

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...